AI Chatbot verheldert standpunten Politieke Partijen voor Verkiezingen 2023

Met de Tweede Kamerverkiezingen van 2023 in aantocht introduceert WijsStemmer.nl een naar eigen zeggen revolutionair platform dat kiezers helpt zich te verdiepen in de exacte standpunten van politieke partijen. Door middel van geavanceerde chatbots kunnen kiezers elke, voor hen belangrijke, vraag direct stellen aan de verkiezingsprogramma’s van de deelnemende partijen.

Het unieke aan WijsStemmer.nl is de combinatie van snelheid, nuance en transparantie. In plaats van te vertrouwen op algemene stemadviezen, samenvattingen en oneliners, krijgen kiezers directe antwoorden uit de originele verkiezingsprogramma’s.

Elk antwoord is vergezeld van een bronvermelding, zodat kiezers precies kunnen zien op welke delen van het verkiezingsprogramma het antwoord is gebaseerd. Deze transparantie zorgt ervoor dat kiezers een helder en onbevooroordeeld beeld krijgen van de standpunten van de partijen.

Een van de innovatieve features van WijsStemmer.nl is de mogelijkheid om vragen in verschillende talen te stellen. De chatbot herkent automatisch de taal en geeft antwoord in dezelfde taal.

Als een verkiezingsprogramma geen antwoord geeft op een gestelde vraag omdat het onderwerp niet wordt behandeld, zal de chatbot dit duidelijk aangeven. Echter, als er wel antwoord gegeven kan worden, is het heel eenvoudig voor gebruikers om te zien op welke tekstdelen van de originele tekst het antwoord gebaseerd is.

Dit zorgt ervoor dat de nuance van antwoorden, vooral bij complexe vraagstukken, overeind blijft. Het is een belangrijk aspect, aangezien sommige verkiezingsprogramma’s veel uitgebreider zijn en een breder scala aan onderwerpen behandelen, terwijl andere beperkter zijn en mogelijk niet op alle vragen antwoord kunnen geven.