Deel dit artikel
-

AI in de reisbranche: twee derde gelooft er heilig in

Artificial intelligence gaat volgens 65 procent van de reisprofessionals voor een revolutie in de reisbranche zorgen. Het grootste voordeel wordt uit operationele efficiency gehaald. Dit blijkt uit onderzoek van Eye for Travel.

Op de vraag hoe AI bij gaat dragen aan de reisbranche, noemde 24 procent een kortere turnaroundtijd (bij vliegtuigen), lagere kosten en hogere productiviteit. Achttien procent denk dat het grootste voordeel van de technologie in hyperpersonalisatie zit. Eveneens 18 procent noemt het geven van advies en de klantervaring in de vorm van chatbots, robotadviseurs, spraakherkenning, et cetera. Dertien procent denkt dat AI helpt bij het verlenen van service aan de klant en uiteindelijk het creëren van loyaliteit. Elf procent verwacht concurrentievoordeel door predictive analytics.

Eye for Travel vroeg ook wanneer het effect van AI zichtbaar zal zijn op de reisbranche. Eenenveertig procent houdt het op twee tot vijf jaar. Achttien procent denkt binnen een tot twee jaar en 29 procent zegt dat AI nu al het verschil maakt.

Voor 11 procent is AI dusdanig belangrijk, dat het de grootste investeringspost is op dit moment. Zesendertig procent noemt het als een van de kernprojecten en een kwart vindt het belangrijk, maar heeft andere prioriteiten. En bij 28 procent heeft AI een lage prioriteit.

Foto: Lukas op Unsplash

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond