Deel dit artikel
-

AI toont aan welke productfoto we interessanter vinden

Voor marketeers is het de uitdaging om een productadvertentie zo aantrekkelijk mogelijk te maken om uiteindelijk meer producten te verkopen. Dit doen ze met wervende teksten, maar ook met foto’s en video’s. Foto’s blijken een grote impact te hebben. Op basis van de foto alleen, kan worden voorspeld welke hotel je waarschijnlijk gaat bekijken. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam.

Gijs Overgoor onderzocht de aantrekkelijkheid van visuele content en hoe kunstmatige intelligentie gebruikt kan worden om dit te analyseren. hij promoveert op 30 juni aan de Universiteit van Amsterdam.

Overgoor deed onder andere onderzoek naar het gedrag van vakantiegangers door kliks en likes op hoteladvertenties te analyseren. Dat kon hij op grote schaal meten door gebruik te maken van visual analytics.

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat klanten verschillende foto’s willen zien bij verschillende locaties. Bij een hotel in Miami blijkt een foto van het zwembad meer clicks te genereren, terwijl in New York de voorkant van het hotel juist belangrijker is. En de impact van de foto hangt ook sterk samen met de prijs.

Overgoor constateert dat marketeers weinig inzicht hebben in AI-methodes en hoe ze wel of niet ingezet kunnen worden.

Deel dit bericht

1 Reactie

bert

Wat is hier AI aan? Klinkt meer als AB(CDEFG) testen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond