AI-assistent Brainvine automatiseert productfoto’s en feedbeheer webwinkels

Brainvine breidt zijn marketingsuite uit met bulkbewerking van productfoto’s en een feed management-tool. Het Nederlandse bedrijf zoekt de concurrentie met Channable en ChannelEngine vanuit een AI-first benadering.
Het begon met AI-agents die SEO-optimalisatie voor hun rekening namen. De dienst groeide uit tot een complete suite van modulaire AI-tools die naast elkaar of gekoppeld kunnen worden gebruikt.
Inmiddels krijgen sommige AI-assistenten zelfs eigen namen van klanten, zo nauw zijn ze verweven met de teams ter plekke. Nu zet de maker een nieuwe stap met Brainvine Feeds. Dat is een module waarmee webwinkels in bulk hun productcontent kunnen verrijken, inclusief beeldmateriaal.
De technologie maakt het mogelijk om productfoto’s op witte achtergronden te transformeren naar sfeerbeelden in een realistische setting. Waar retailers voorheen een fotograaf inhuurden voor een locatieshoot van hun best verkopende items kan dat proces nu geautomatiseerd worden voor het complete assortiment.
Johan Smits, managing partner van Brainvine-moeder Yellowgrape, zegt tegen Emerce: “Klanten doen dit al, maar dan handmatig. Maar het kan nu dus ook in bulk, bijvoorbeeld op het niveau van een hele categorie. Een zware prompt”, opdracht voor beeldbewerking, “kost ongeveer twintig seconden productietijd en vier cent per foto.” Voor retailers met een diep assortiment en tientallen leveranciers biedt dat uitkomst.
Kees Smit Tuinmeubelen bespaart met Brainvine an sich, naar eigen zeggen, vier fulltime medewerkers. Het levert zowel een kostenbesparing op alsmede een kortere time to market.
Vandaag lanceert het prille bedrijf naast de bulkeditor voor beeld nog een tweede product: een AI-gestuurde feed management-tool. Deze moet de rechtstreekse concurrentie aan kunnen met gevestigde, internationale partijen als ChannelEngine en Channable.
Smits: “De tool vult automatisch productvelden voor platforms als Bol.com, Amazon en Google Shopping, iets wat contentmarketeers tot nu toe handmatig moesten doen.”
“Elk platform hanteert eigen eisen aan verplichte velden en categorieën. De AI van Brainvine begrijpt de context van een product en kan volgens het bedrijf 95 procent van de data autonoom invullen. Ook incomplete of ontbrekende specificaties van leveranciers worden aangevuld”, omdat ze die data gewoon nooit aanleverden, “De AI snapt de context en leert van patronen in productdata. Dit levert retailers met honderden leveranciers aanzienlijke tijdwinst op.”
Gigameubel en Kees Smit testen de tool momenteel. Brainvine beschikt door zijn bestaande klantenbestand al over een schat aan productcontent en beeldmateriaal. Of dat voldoende is om internationale marktleiders uit Leiden en Utrecht het vuur aan de schenen te leggen, moet blijken.
Foto: charlesdeluvio, Unsplash
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond