Deel dit artikel
-

Airbnb kiest voor Chinees AI-model boven ChatGPT

Airbnb heeft een opmerkelijke keuze gemaakt in AI-modellen en laat bewust ChatGPT links liggen.

Dat vertelt topman Brian Chesky tegen persbureau Bloomberg. Het verhuurplatform gebruikt wel dertien AI-modellen, waaronder ook wel ChatGPT, maar het leunt verder zwaar op Qwen. Dat is het open-source model van het Chinese Alibaba.

Chesky omschrijft het Qwen-model als zeer goed, snel en goedkoop. ChatGPT is dat in mindere mate en is zeker niet open source en dus niet naar eigen wens en inzichten aanpasbaar. Dat is niet praktisch in een productieomgeving waar veel aan het product gesleuteld moet worden.

De keuze illustreert een bredere verschuiving in de AI-industrie. Chinese techbedrijven brengen in rap tempo geavanceerde open-source systemen als Qwen, DeepSeek, Kimi en GLM-4 Plus op de markt die concurreren met gesloten, veelal Amerikaanse alternatieven.

Voor Airbnb is de inzet van AI-modellen strategische noodzaak. Bij de toelichting op de kwartaalcijfers in augustus 2025 zei de CEO: “Over een paar jaar zullen naar mijn overtuiging alle top vijftig apps in de appstores AI-toepassingen zijn.” Of dat van start-ups komt of van gevestigde partijen die zich heruitvinden, doet er volgens hem minder toe. Airbnb heeft die transitie ingezet en kiest daarbij bewust voor modellen die presteren waar het aankomt: snelheid, betaalbaarheid en kwaliteit.

De inzet van AI werpt ook daadwerkelijk zijn vruchten af. Sinds de uitrol van de klantenservice-agent is het aantal gebruikers dat een menselijke medewerker nodig heeft met vijftien procent gedaald. De gemiddelde oplostijd kelderde van bijna drie uur naar zes seconden. Airbnb breidde de functionaliteit uit met actieknoppen en links waarmee klanten zelf reserveringen kunnen wijzigen of annuleren.

Het bedrijf plant verdere expansie. Dit najaar volgt ondersteuning voor Spaans en Frans, volgend jaar komen daar nog eens zesenvijftig talen bij.

Na de afdeling klantenservice is de reisplanning aan de beurt om met AI te automatiseren.

Chesky schetste na de publicatie van de cijfers over het voorjaar een ambitieuze visie: Airbnb moet transformeren van een traditionele app naar een AI-native platform.

Vorige week introduceert Airbnb een nieuwigheid in zijn app waarmee bezoekers van events contact kunnen zoeken met anderen die in de buurt zijn, bekenden of onbekenden.

Foto: puuikibeach (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond