Deel dit artikel
-

Airbnb naar rechter om terugbetalen servicekosten te voorkomen

Door zelf een rechtszaak aan te spannen tegen claimorganisaties probeert Airbnb te voorkomen dat het servicekosten moet terugbetalen aan klanten en woningverhuurders in Nederland. Op maandag 29 juni 2020 is het platform hiervoor een procedure begonnen bij de rechtbank in Rotterdam.

In maart oordeelde de Amsterdamse kantonrechter dat Airbnb de wet overtreedt door zowel bij klanten als woningverhuurders bemiddelingskosten in rekening te brengen. In de afgelopen maanden zijn door diverse claimorganisaties namens tienduizenden Nederlanders vorderingen ingediend voor het terugvragen van onterecht aan Airbnb betaalde servicekosten.

Omdat de rechtszaak in Amsterdam slechts over een bedrag van 470,13 euro aan betaalde servicekosten ging, kon Airbnb niet tegen de uitspraak in beroep. Het bedrag ligt namelijk onder de zogeheten appelgrens van 1750 euro.

Door een procedure bij de rechtbank Rotterdam aan te spannen probeert Airbnb een principiële uitspraak te krijgen die haar alsnog in het gelijk stelt. Eigenlijk dus een verkapt hoger beroep, zegt claimorganisatie Rabbin, die ook is aangeklaagd. Naast Rabbin, zijn ook Twee Heren B.V., Appeal B.V., Procedeerwinkel en de Consumentenbond Claimservice B.V. door de Amerikaanse platform gedagvaard.

Airbnb heeft per brief aangekondigd ook een zaak te willen beginnen tegen diverse consumenten die hun claim hebben ingediend. Om hoeveel consumenten het gaat is niet duidelijk. Zelf heeft Airbnb het over een ‘beperkte groep reizigers van wie zij claimbrieven heeft ontvangen’. Alleen de consumenten die hun zaak hebben aangemeld bij Rabbin blijft dit risico bespaart. Zij hebben hun vordering op Airbnb namelijk verkocht aan de claimorganisatie en blijven dus zelf buiten schot.

Rabbin zal de procedure die Airbnb begonnen is, gebruiken om een hoge tegenvordering in te stellen. Die vordering bestaat uit alle servicekosten van alle consumenten die zich hebben aangemeld bij Rabbin.

Airbnb stelt in een reactie: ‘De kern van deze zaak gaat in tegen Europese regels en is al eerder door de hoogste Europese rechter verworpen. We vragen nu een hogere rechtbank om hierover een uitspraak te doen om zodoende duidelijkheid te verkrijgen voor Nederlandse gasten.’

Deel dit bericht

3 Reacties

A. te H.

Wat proberen die consumenten en claimorganisaties nu eigenlijk te bereiken? Dat ze die paar euro voor een reservering niet hoeven te betalen, en daarmee een reuzeleuk en handig platform als AirBnB de nek omdraaien? Je hoeft er geen gebruik van te maken hè. Dan ga je toch lekker al die individuele woningen en vakantiehuisjes op internet afstruinen. Maar niet achteraf zeuren als je met je volle verstand via dit platform en een reservering hebt gemaakt inclusief reserveringskosten. Ik vind het niet meer dan logisch dat AirBnB zowel aan huurder als verhuurder een fee vraagt. Beide partijen zijn geholpen, win win. Niet alles is gratis.

N van D

Precies wat E te H zegt in zijn reactie. Helemaal mee eens.
Al die mensen die alles maar gratis willen, en bedrijven geen winst gunnen. Zo’n systeem werkt niet en bestaat niet..

Bram

Schrik er een beetje van dat de heren (of dames) hierboven niet het nut inzien van deze claims. AirBnB heeft gewoon onterecht dubbele kosten in rekening gebracht, waar je dus als consument recht hebt om het terug te vragen. Ik heb bijvoorbeeld een bedrag van iets over de 100 euro wat ik terug hoor te krijgen. Het gaat hier niet om een paar euro’s zoals jullie suggeren.

Als AirBnB niet op een legale manier aan zijn/haar inkomsten kan komen moeten ze het toch anders gaan aanpakken. Gun ze meer dan genoeg, maar niet dubbel en al helemaal niet illegaal.

Beetje simplistisch denken als je het mij vraagt..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond