Akkoord over driejarige cao voor callcenter-medewerkers
Zo’n 30.000 werknemers bij de facilitaire contactcenters (callcenters) hebben zicht op een nieuwe cao. Vakbonden en werkgevers hebben hierover een akkoord bereikt.
De nieuwe cao geldt voor een periode van drie jaar, van 1 januari 2025 tot 1 januari 2028. Volgens CNV-onderhandelaar Roderik Mol kunnen de werknemers de komende jaren in ieder geval rekenen op beloning boven het minimumuurloon.
Het minimumjeugdloon wordt gedurende de looptijd van de cao stapsgewijs afgebouwd. In 2025 vervallen de jeugdlonen voor 16- en 17-jarigen. In 2026 vervalt het jeugdloon van de 18-jarigen en in 2027 gaan de lonen van 19-jarigen extra omhoog. Zo worden de eerste stappen gezet om het minimumjeugdloon helemaal af te schaffen.
De cao geldt vanaf 1 januari 2025 ook voor een groep die tot nu toe buiten de cao-boot viel: de teamleiders.
Positief is volgens vakbond CNV ook dat de werkgevers voor de eigen branche een eigen Code Verantwoordelijk Marktgedrag willen gaan opstellen, vergelijkbaar met de code die ook al in andere sectoren geldt. De vakbonden worden hierbij betrokken, zegt Mol. ‘In een vechtbranche als deze, met vaak flinterdunne marges, is zo’n gezamenlijke code belangrijk. Het is een moreel appèl op opdrachtgevers en bedrijven om op een sociaal verantwoorde manier met elkaar te werken.’
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Jans Smulders
Hele mooie ontwikkeling. Het is belangrijk om mensen in dit soort functies te beschermen dmv(door middel van) een cao. Daarnaast helpt het ook met waarschuwen.