Deel dit artikel
-

Albert Heijn en Refresco maken sinaasappelsapketen transparant met blockchain

Albert Heijn en Refresco hebben met blockchaintechnologie de productieketen van eigen merk houdbare sinaasappelsap inzichtelijk gemaakt. Nog nooit eerder konden consumenten de keten van een product als sinaasappelsap op deze manier volgen, zeggen beide partners.

Refresco is leverancier van het sap, dat afkomstig is van Louis Dreyfus Company (LDC Juice). Via een QR-code op de verpakking zien consumenten welke route de fles sinaasappelsap aflegt tot die in het schap staat.

Transparantie in de keten wordt steeds belangrijker, meent de keten. Albert Heijn heeft voor zijn 11.000 eigen merk-producten jarenlange samenwerkingen met vaste telers en leveranciers. In sommige gevallen kan het productieproces relatief eenvoudig inzichtelijk gemaakt worden, bijvoorbeeld bij groente- en fruit uit Nederland. Voor andere producten is het moeilijker omdat ze een langere keten hebben of uit meerdere ingrediënten bestaan. Met blockchain is dat makkelijker geworden.

Albert Heijn en Refresco zetten blockchain voor het eerst in bij AH houdbare sinaasappelsap. Het begint bij de sinaasappelboomgaarden van LDC Juice in Brazilië waar de vruchten geoogst worden. Daar wordt onder andere vastgelegd welke keurmerken de telers hebben voor voedselveiligheid en duurzaamheid. De blockchain bevat ook informatie over de sinaasappelen zelf, zoals de plukperiode en zoetheidsgraad. Zo kunnen klanten de details in de keten bekijken.

Alle sinaasappelboomgaarden van LDC Juice in Brazilië waar sinaasappelen geteeld worden voor AH houdbare sinaasappelsap zijn Rainforest Alliance gecertificeerd. Deze boerderijen helpen onder andere de natuur te beschermen en dragen positief bij aan betere werk- en leefomstandigheden voor boeren en hun families.

De blockchain is ontwikkeld in samenwerking met technologiepartner Supply Chain Information Management (SIM), de expert die met onderzoek, data en technologie volledig en continu inzicht in ketens mogelijk maakt.

Dit bericht is 25 keer gedeeld

7 Reacties

Tonnis de Boer - Tradecloud

Nice, maar wat zit er in de blocks?

Angelo Hulshout

Weer een mooi voorbeeld van een technische oplossing tegen een probleem aangooien dat er helemaal niet om vraagt.

“Voor andere producten is het moeilijker omdat ze een langere keten hebben of uit meerdere ingrediënten bestaan. Met blockchain is dat makkelijker geworden.”

Hoe dan, ziet er eerder uit als een onnodig complexe technische implementatie die uiteindelijk geen enkel probleem oplost.Vergeet ook niet dat het argument ‘de blockchain kan niet gewijzigd worden’ niets zegt over betrouwbaarheid van de keten – die staat of valt nog steeds met wat de betrokken paritjen in de blocks zetten met met welke bedoeling. Wassen neus, maar wel hip….

Enige wat hier is bereikt dat AH ergens de prijzen een beetje zal verhogen om een onnodige investering in een IT oplossing te compenseren.

Désirée Battjes

Dus. Als ik het goed begrijp: de supermarktketen maakt de productieketen transparant met blokketen-technologie. Het verháál is in elk geval goed.

Jarno

Zonder meteen heel kritisch te willen zijn, maar: waarom blockchain? En wat krijg je dan te zien als je de QR code scant? Bovenstaand YouTube filmpje? Nee toch? Er wordt mij uit het filmpje in dit artikel helemaal niet duidelijk welke toegevoegde waarde blockchain heeft. Kun je iedere fles tot op detailniveau terugleiden naar een specifieke boom? Zijn er ook screenshots van wat AH deelt op je smartphone? En hoe voorkomt de supermarkt dat er gesjoemeld wordt met de data die in dit blockchain systeem wordt gezet? Hoe wordt de connectie met de echte wereld gegarandeerd? Of is dit een marketing actie van een keten van bedrijven die al heel lang goed samenwerken en dat nu in een nieuw jasje doen? En waarom dan blockchain? Wat voor soort blockchain?

EVDP

reclame filmpje wat verder niets met blockchain te maken heeft

Bram

Erg onnodig en niet interessant. Blockchain is sowieso een overgewaardeerd concept

EVDP

Tsja, https://www.trouw.nl/groen/albert-heijn-schetst-te-rooskleurig-beeld-van-herkomst-sinaasappelen~a20d6a5c/?_sp=25a0ca4e-b283-4fce-ab43-33225fbabdd2.1537774584407

De weg naar de sinaasappel leidt tevens tot de weg naar uitbuiting van de plukkers.

Daar gaat je mooie reclamefilmpje … 🤪

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond