Deel dit artikel
-

Albert.nl breidt uit dankzij ‘overslaglocaties’

update – Albert.nl, de boodschappenbezorgservice van Ahold, breidt zijn diensten uit naar de regio’s Arnhem en Nijmegen. Volgens Albert.nl is dat mogelijk dankzij de introductie van een zogeheten 'hub-and-spoke-model', bestaande uit ‘overslaglocaties’, waar de bestellingen uit grote vrachtwagens in kleinere bestelauto’s worden geladen.

De uitbreiding naar de regio’s Arnhem en Nijmegen betekent dat Albert ruim de helft van de Nederlandse huishoudens kan bedienen met boodschappen van Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en Deli XLSHOP.

De uitbreiding van het servicegebied is mogelijk door het inzetten van 'overslaglocaties', wat door Albert een innovatie van het distributienetwerk genoemd wordt.

De bestelde boodschappen worden in het distributiecentrum in De Meern klaargezet en in grote vrachtwagens naar de overslaglocatie in Nijmegen gereden, waar ze worden overgeladen op de bakwagens van Albert.

Commercieel manager Paul Havinga zegt dat dit zogeheten 'hub-and-spoke-model' in het najaar van 2003 bedacht is. Volgens Havinga is het een eenvoudige manier om de distributiekosten laag te houden en toch het verzorgingsgebied uit te breiden. Peapod, de Amerikaanse Ahold-dochter, zou al interessse hebben getoond.

Havinga: “Een derde distributiecentrum openen betekent dat je ongeveer 150 man moet aannemen en uiteraard het pand moet bekostigen. Met dit model hebben we alleen trailers nodig en een paar plekken waar de bestellingen, die al op klant gesorteerd zijn, overgeladen kunnen worden. In feite hebben we niet meer nodig dan een platform en een afdakje.”
De overslaglocaties zijn gevonden in distributiecentra van Albert Heijn, DeliXL en bij een ander bedrijf.

Havinga ziet nog grote mogelijkheden om verder te groeien met Albert.nl. Niet alleen door nieuwe gebieden te ontsluiten, Maastricht en Groningen zouden eventueel in aanmerking komen, maar ook door in de bestaande gebieden meer af te zetten.

Belangrijk daarbij is de dichtheid van (potentiele) klanten en de welstand van de klanten. Uiteraard wordt geprobeerd om meer klanten te werven in een bezorgingsgebied, waardoor de bestelauto's efficienter ingezet kunnen worden.

Informatie over de welstand van de mogelijke Albert-klanten komt onder andere uit het Bonuskaart-systeem. Volgens Havinga trekt Albert voornamelijk klanten uit de AB-klasse, hoewel ook klanten uit lagere sociale klassen gebruikmaken van de dienst, bijvoorbeeld wanneer ze hulpbehoevend zijn.

Toch is het niet zo dat Albert alleen bij een hoge dichtheid en een hoge welstandsklasse bezorgt in een bepaald gebied. Als blijkt dat een gebied niet zo dichtbevolkt is, maar wel veel potentiele klanten herbergt, dan wordt er wel bezorgd, alleen op minder momenten.


Kerngetallen

Start Albert.nl: 2001
Verzorgingsgebied: 3,8 miljoen huishoudens
Omzet: stijging van 30% in 2003 t.o.v. 2002
Versartikelen: omzetaandeel 35%.
Gemiddelde bestelling: 118 euro, 65 tot 70 artikelen
Assortiment: 10.000 artikelen

update 28 april, 1600 uur: commentaar Havinga toegevoegd.

Deel dit bericht

1 Reactie

Josien

Zojuist heb ik een bestelling geplaatst in uw webwinkel maar aan het eind verscheen demededeling dat het minimum bedrag 60 ? moet zijn. Aangezien ik alleenstaand ben, kom ik nooit aan dit bedrag. Gewoonlijk ga ik naar de winkel maar omdat ik door griep het huis niet uit kan, dacht ik toch mijn boodschappen in huis te kunnen hebben, Dus niet. Wilt U het minimum bedrag duidelijk vermelden. Dat scheelt heel veel gedoe voor de klanten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond