Deel dit artikel
-

Eerste app only Aldi opent in Utrecht

Morgen wordt de eerste kassaloze Aldi Shop&Go voor het grote publiek aan de Lange Viestraat in Utrecht in gebruik genomen. Het is de eerste app-only Aldi op het Europese vasteland.

De winkel lijkt in veel opzichten op de kassaloze Amazon Go winkels in de VS. Klanten moeten eerst hun bankgegevens aan de Aldi app toevoegen. Om de winkel binnen te komen moeten ze een QR-code scannen. Niet minder dan 475 camera’s en 450 weegschalen registreren vervolgens de aankopen. De betaling volgt automatisch bij het verlaten van de winkel.

Aldi kondigde de plannen voor een kassaloze winkel in Utrecht al aan in oktober 2021. Eerst zou winkel begin 2022 de deuren openen, maar er moest langer getest worden. De afgelopen maanden zijn er verschillende winkelsessies georganiseerd waarbij ALDI-medewerkers het zelflerende systeem konden testen.

Volgens Aldi zal in het begin niet alles perfect werken. Het is een zelflerend systeem, gebaseerd op kunstmatige intelligentie.

In het Verenigd Koninkrijk heeft Aldi Süd al een vergelijkbare kassaloze Shop&Go winkel. Die ging in januari in Greenwich (Londen) voor het grote publiek.

De technologie komt van Trigo Vision. Dat Israëlische bedrijf leverde ook de technologie voor REWE, de op een na grootste supermarkt van Duitsland, In een gloednieuwe REWE-winkel aan de Schönhauser Allee in de populaire Berlijnse wijk Prenzlauer Berg (foto) kunnen klanten binnenkort met een REWE winkelkaart de winkel binnenlopen, hun artikelen selecteren en gewoon naar buiten lopen – zonder in de rij te hoeven staan bij de kassa of artikelen te scannen.

Een belangrijk verschil met Amazon is dat het niet om een paar artikelen gaat, maar dat klanten met volle winkelkarren naar buiten kunnen lopen.

Nieuw is dat ook gewogen artikelen kunnen worden meegenomen, en geen afgemeten hoeveelheden hoeven te worden aangeschaft.

De winkel zal in de nazomer beschikbaar zijn voor alle klanten. Die desnoods ook nog ouderwets kunnen afrekenen.

Trigo, met kantoren in Londen en New York, heeft dezelfde technologie geleverd aan Tesco in het Verenigd Koninkrijk, Netto Marken-Discount (ook bekend als Netto) in München en Wakefern in de VS.

Juniper Research verwacht dat slimme kassa-oplossingen tegen 2025 bijna 400 miljard dollar aan transacties zullen verwerken. Trigo schat dat er wereldwijd 500.000 gemaks- en kleinformaatsupermarkten de potentie hebben om deze technologie te adopteren.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond