Deel dit artikel
-

Alexander Klöpping investeert in podcastplatorm Riverside.fm

Alexander Klöpping is een van de investeerders in een groep die samen 9,5 miljoen dollar steekt in podcastplatform Riverside.fm.

De Nederlander stapt in samen met Casey Neistat, Guy Raz, Marques Brownlee en de fondsen Seven Seven Six en Zeev Ventures. De investeerders zijn stuk voor stuk personen met elk een groot publiek bereik in de gevestigde en digitale media. Daarom bestempelt Riverside.fm hen als strategische partners, zij moeten het platform helpen groeien.

Het nieuwe groeigeld wordt gebruikt om het team van 22 man op te schalen op alle disciplines tussen tech en marketing. Achter de schermen wordt gewerkt aan een Android-app.

Het één jaar oude Riverside.fm is opgericht in Amsterdam en Tel Aviv door de broers Gideon en Nadav Keyson. Ze bouwen een systeem waarmee podcasters en omroepen betrekkelijk eenvoudig audio en video in de cloud kunnen opnemen. Lossless audio en video in 4K.

Van elke deelnemer aan het gesprek wordt de audio en eventueel ook de video eerst lokaal opgeslagen. Daardoor gaat er in de encodering geen kwaliteit verloren. Daarna worden de tracks los van elkaar in de cloud opgeslagen voor latere bewerking. Hoe meer minuten opslag men nodig heeft, hoe groter het bijbehorende abonnement.

Zowel de audiomaker als diens eventuele gasten hebben geen speciale hardware nodig. Op iPhones wordt de audio, met de nieuwe app, zelfs door de ingebouwde microfoon opgenomen. Een Android-app is er nog niet. Concurrent Anchor.fm, van Spotify, heeft die wel.

Er is onder audiomakers steeds vaker vraag naar de optie tot video-opnames. Het beeld van de podcast wordt dan al dan niet live doorgezet naar YouTube, Facebook, Switch of een ander systeem dat RTMP [?] ondersteunt.

Concurrenten van Riverside.fm zijn Squadcast en Zencastr. Ook die systemen zijn cloudgebaseerd. De eerste werkt met 2,1 miljoen dollar venture capital, de laatstgenoemde met 4,6 miljoen dollar. Zencastr was in dit domein een first mover, maar wist daar geen concurrentievoordeel mee op te bouwen.

De jonge ondernemers gaan het nieuwe werkkapitaal gebruiken om hun dienstenpakket uit te breiden en de techniek te verfijnen. Het is niet duidelijk hoeveel energie er in deze fase wordt gestoken in werving van klanten en strategisch partners. Tot de klanten behoren onder meer Disney, Fox Sports, Marvel en TechCrunch.

Alexander Klöpping verkocht zijn bedrijf Blendle in juli 2020 aan het Franse Cafeyn en verliet de organisatie in januari 2021.

Nederlandse adverteerders gaven in 2020 de helft meer uit aan digitale audio dan in het jaar ervoor. Het bereik en effect van digitale radio en podcasts wordt steeds beter te meten. Daardoor wordt het voor adverteerder steeds interessanter.

In Nederland luistert 47 procent van de mediaconsumenten wel eens naar een podcast.

Foto: Ludo Rouchy (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Max B

OK wat is ‘eicodering’ groeten

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond