Deel dit artikel
-

Alibaba: 652 miljoen dollar uit crossborder

Alibaba haalt steeds meer omzet uit crossborderactiviteiten, zo blijkt uit de zojuist gepubliceerde kwartaalcijfers. De omzet groeide 64 procent naar een nog bescheiden 652 miljoen dollar.

In de komende maanden moeten zogenoemde C2C (klant-tot-klant) marktplaatsen van dochter Lazada als LazMall en LazGlobal voor internationale groei gaan zorgen (pdf).

De totale Alibaba Groep heeft in het tweede kwartaal 61 procent meer omzet gedraaid dan vorig jaar: 12 miljard dollar. Het gros daarvan, ruim 10 miljard, betreft e-commerce. Alibaba noteerde wel een flink lagere nettowinst van 1,3 miljard dollar. Dat kwam door uitkeringen aan werknemers van dochter Ant Financial.

Alibaba heeft op zijn handelsplatforms afgelopen kwartaal flink meer klanten aangetrokken. Voor Taobao waren dat er 17 miljoen maandelijkse gebruikers meer, wat het totaal op 634 miljoen brengt. Steeds meer klanten gebruiken de app om artikelen te kopen.

Tegenwoordig verdient Alibaba ook aan fysieke verkoop via Hema (geen relatie met het Nederlandse merk) en Ele.me (maaltijden).

Een belangrijke groeimarkt voor Alibaba is de cloud: goed voor 710 miljoen dollar, 93 procent meer dan een jaar geleden. Grote nieuwe klanten waren Minsheng Bank en China Communications Construction Group (CCCG).

Digitale media en entertainment, waaronder videodienst Youku, brachten 903 miljoen dollar op. Youku bracht samen met China Central Television (CCTV) streams van de 2018 FIFA World Cup naar China.

Vorige maand nam Alibaba een minderheidsbelang in Focus Media, dat in 300 Chinese steden billboards beheert. Daarmee lijkt het bedrijf een nieuwe markt aan te boren.

Beleggers zijn blij met de cijfers. Het aandeel steeg voorbeurs 2,3 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond