Deel dit artikel
-

Alibaba koopt Chinese reclamebedrijven

Alibaba onderhandelt om samen met Tencent de Chinese tak van bureaunetwerk WPP te kopen. Daarnaast verwierf het dit weekend op zijn thuismarkt een belang in schermenexploitant Focus Media. Het laat zien dat de e-commercegigant naast digitale en fysieke retail ook grote mediakanalen incorporeert.

De gesprekken over de aankoop van WPP’s Chinese tak worden gemeld door Sky News en zijn tot op heden niet bevestigd door de betrokken partijen. Het gaat om Alibaba, Tencent en andere partijen die samen een consortium zouden vormen. Zoals Didi de Chinese tak van Uber kocht, willen deze partijen WPP’s Chinese activiteiten overnemen.

Een dergelijke transactie is typisch voor de buy & build-strategie die Alibaba voert. Het bedrijf heeft honderden miljoenen vaste klanten in China, een grote cashflow, een technologische visie op de toekomst en vooral veel haast met de uitvoering daarvan. Topman Jack Ma heeft geen tijd om een reclame-imperium op te bouwen en, net als concurrent Tencent, koopt daarom liever.

Uit diezelfde achtergrond is de investering in Focus Media te verklaren. Tien procent verwierf Alibaba daarin. Het bedrijf exploiteert een digitaal schermennetwerk voor reclameboodschappen in liften en metrostations. Dat garandeert een immens bereik onder dagelijks tweehonderd miljoen passanten. Voor het einde van dit jaar moet het belang nog groeien tot vijftien procent.

Op vergelijkbare wijze verwierf Alibaba belangen in een aantal grote fysieke retailketens en winkelcentra. De gemene deler van deze initiatieven is de digitale data over klanten en passanten. De techgigant investeert hoofdzakelijk in China wat e-commerce betreft. De clouddiensten worden op dit moment ook uitgerold over Europa. Met Vodafone en BT heeft het reeds partnerschappen in respectievelijk Duitsland en Engeland.

Foto: rduta (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond