Alibaba mist marktverwachtingen ondanks stijgende aandelenkoers

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft in het afgelopen kwartaal minder omzet geboekt dan analisten hadden verwacht. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend. Alibaba probeert met nieuwe strategieën consumenten aan het uitgeven te houden, ondanks de aanhoudende economische onzekerheid en spanningen in de wereldhandel.
De in de VS genoteerde aandelen van Alibaba daalden in de voorbeurshandel met meer dan 4 procent. Toch staan de aandelen dit jaar nog steeds zo’n 58 procent in de plus.
Door de hoge werkloosheid en aanhoudende economische zwakte zijn Chinese consumenten prijsgevoeliger dan ooit. Alleen forse kortingen en extreem lage prijzen lijken hen nog tot aankopen te verleiden.
Die trend heeft geleid tot een felle prijzenslag tussen de grootste e-commerceplatformen van China, waaronder Alibaba, Pinduoduo (van PDD Holdings) en JD.com, die allemaal strijden om marktaandeel.
Alibaba boekte in het fiscale vierde kwartaal, dat eindigde op 31 maart, een omzet van 236,45 miljard yuan (ongeveer 32,79 miljard dollar). Analisten hadden volgens gegevens van LSEG op 237,24 miljard yuan gerekend.
De cijfers van Alibaba steken schril af tegen die van rivaal JD.com, dat dinsdag beter dan verwachte kwartaalresultaten presenteerde en sterke groei in gebruikersaantallen meldde.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond