Alibaba neemt belang in Chinese hypermarktketen

Alibaba Group betaalt 2,4 miljard euro voor een belang van 36 procent in Sun Art Retail Group, een Chinese exploitant van hypermarkten. De e-commercegigant wil de online en offline winkelervaring dichter bij elkaar brengen met technologie en data.
Voor de transactie werkt Alibaba samen met Auchan Retail en Ruentex Group. Met en via deze partijen verwerft Alibaba direct en indirect aandelen in Sun Art Retail Group. Dat bedrijf claimt met zijn 446 hypermarketen in 224 steden een marktaandeel van vijftien procent van de Chinese foodretailmarkt.
Alibaba en zijn partners verwachten dat de fysieke retail in de komende jaren fundamenteel zal veranderen. De opkomst en nu wijdverspreide aanwezigheid van de smartphone is daarvoor verantwoordeljk. Die bracht technologie in de handen van de shopper ín de winkels.
Het doel van de partijen is alle online en offline kanalen en bedrijfsprocessen met elkaar te versmelten.
Voor de Chinese e-commercereus is 2017 het jaar waarin het hard uit de startblokken ging met zijn ‘New Retail’-visie. Het kocht InTime, een exploitant van fysieke warenhuizen en supermarkten en nam een belang supermarktketen LianHua.
Afgelopen zomer werd via YouTube voor westerse belangstellenden duidelijker hoe die online- en offline-integratie eruit gaat zien:
Foto: Kenneth Moore (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond