Alibaba nog weer steviger in fysieke retail

Marktplaats Alibaba pompt nog eens 1,3 miljard dollar in fysieke retail. De internetreus neemt een belang van 15 procent in meubelverkoper Beijing Easyhome voor 867 miljoen dollar, en koopt zich in bij dienstverlener Shiji Retail Information Technology.

Beijing Easyhome runt 223 meubel- en bouwmarkten in 29 Chinese provincies en is de op een na grootste partij op dit gebied.

Shiji Retail Information Technology levert data aan hotels en retailpartijen. Alibaba betaalde 486 miljoen dollar voor een minderheidsbelang.

Het is alweer de zoveelste grote investering van Alibaba in fysieke retail na Sun Art (2,9 miljard dollar), InTime (2,6 miljard), electronicaketen Suning (4,6 miljard). Het geeft nog eens aan dat Alibaba grote plannen heeft met omnichannel.

In oktober werd bekend dat Alibaba in China zeven nieuwe Hema’s opent. Deze supermarkten zijn voor marktkenners hét voorbeeld van hoe online en offline kanalen met elkaar versmelten.

Het bestel- en betaalgemak spreken de veeleisende consument kennelijk dermate aan dat de Chinezen besloten om het aantal winkels met de helft uit te breiden.

Een gemiddelde Hema is zo’n tienduizend vierkante meter groot. Met de Hema-app scan je de boodschappen en betalen doe je via Alipay. Elk filiaal bezorgt online bestellingen thuis bij wie binnen een straal van drie kilometer van de winkel woont of werkt.

 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug