Deel dit artikel
-

Alibaba strijdt met topmerken tegen namaakartikelen

Alibaba Group begint een internationaal initiatief om namaakartikelen op zijn handelssites te weren. Hierin werkt het samen met twee dozijn grote merken, onder wie Louis Vuitton, Samsung, Swarovski, Mars en Huawei.

De naam van het initiatief verklapt direct hoe de handel in nagemaakte merkartikelen wordt tegengegaan. De Alibaba Big Data Anti-Counterfeiting Alliance is een groep van belanghebbenden die technologie inzetten om te jagen op namaakspullen en, daarmee, de makers en verkopers ervan.

Alibaba gebruikt dit systeem zelf al enige tijd en maakt het nu ook beschikbaar aan andere marktpartijen. Daar is echter wel een voorwaarde aan verbonden. Om mee te profiteren van de digitale boevenjager moeten de betreffende merken hun eigen authenticatiesystemen rondom hun intellectueel eigendom en antivervalsingsdata beschikbaar maken aan Alibaba Group. Het lijkt erop dat het Chinese AI-systeem wordt gevoerd met meer data en meer jachtschema’s en dus rijker, beter wordt gemaakt.

Het bestaande systeem scande tot augustus 2016 dagelijks tien miljoen productpagina’s. Dat leidde tot honderden miljoenen signaleringen, die in een jaar tot 380 miljoen verwijderingen van productpagina’s en 180.000 winkelpuien van Alibaba’s handelsplatformen leidde.

Foto: Times Asi (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond