Deel dit artikel
-

‘AliExpress schendt Europese consumentenregels’

AliExpress, de marktplaats van Alibaba, hanteert verkoopvoorwaarden in strijd met Europese consumentenregels. Dat stelt de Consumentenbond die wil dat de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) ingrijpt.

Via AliExpress verkopen (vooral Chinese) leveranciers hun producten aan consumenten buiten China. De site is beschikbaar in het Nederlands, maar ook in het Duits, Engels, Frans, Italiaans, Pools en Portugees. Daarmee heeft het platform een potentieel bereik van 300 miljoen mensen.

In de voorwaarden staat dat een koper zich moet wenden tot een arbitrage-instituut in Hongkong bij problemen met een leverancier. De Europese wetgeving schrijft voor dat consumenten in eigen land naar de rechter kunnen stappen.

Klanten kunnen ook niet een product zonder opgaaf van redenen binnen 14 dagen terugsturen. Tot slot verstrekt AliExpress ten onrechte geen duidelijke informatie over de wettelijke garantietermijn van minimaal 2 jaar die in de EU geldt.

Naast de Consumentenbond hebben vijf Europese consumentenorganisaties bij hun nationale toezichthouder aan de bel getrokken.  Ook consumentenorganisaties in België (Test Aankoop), Frankrijk (UFC-Que Choisir), Portugal (DECO), Spanje (OCU) en Italië (Altroconsumo) vragen hun nationale toezichthouders nu om in te grijpen. De Duitse Verbraucherzentrale Bundesverband overweegt juridische stappen. ‘Als Alibaba op de Europese markt wil handelen, moet het de hier geldende regels respecteren. Dat is niet onderhandelbaar,’ zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. ‘De regels zijn er om consumenten te beschermen als er iets misgaat tijdens of na een aankoop.’

Eerder dit jaar diende de Luxemburgse consumentenorganisatie ULC al een klacht in bij de autoriteiten over de handelwijze van AliExpress. O

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond