Deel dit artikel
-

AltaVista in offensief met gratis internet

Portaalsite AltaVista begint als eerste landelijke aanbieder met gratis internettoegang in de VS. Eerder presenteerde de uitgegroeide zoekmachine de zogenaamde MicroPortal, waarmee via een apart venster op de desktop gepersonaliseerde informatie wordt geboden. In de herfst start het bedrijf met een grootschalige reclamecampagne.

Gebruikers van AltaVista's gratis internetdienst FreeAccess moeten zich eerst registreren en persoonlijke gegevens opgeven. Hierdoor kunnen zij gerichte advertenties voor hun kiezen krijgen via advertentiebedrijf annex provider 1stUp.com . Deze commercials verschijnen in een apart schermpje op de desktop, dat eventueel kan worden verplaatst. Als het echter wordt weggeklikt, dan verdwijnt de internettoegang. De gratis internetdienst FreeAccess werkt voorlopig alleen op de besturingssystemen Windows 95 en 98.

De gratis internettoegang wordt gecombineerd met de eerder gelanceerde MicroPortal. Dit is een gepersonaliseerd desktop-scherm waarin links naar services van de portaalsite staan en wisselende content. Gebruikers kunnen kiezen voor nieuws, sport, aandelenkoersen, weerberichten, televisie en lokale informatie.

Om de MicroPortal te promoten geeft AltaVista 5 miljoen dollar aan cadeaubonnen weg. Hoe langer het schermpje blijft openstaan, hoe meer kansen er zijn om cadeaubonnen te winnen. Deze kunnen weer worden besteed in de Shopping.com-winkel van de portaalsite. Zo blijft het prijzengeld in de familie.

Hoewel het concept van gratis internettoegang in de VS niet nieuw is, is AltaVista de eerste landelijke aanbieder. Directeur Rod Schrock gelooft stellig in het succes van de nieuwe onderneming: 'Alleen AltaVista levert een gratis internetservice, die in overeenstemming is met de hoge eisen en verwachtingen van ervaren websurfers. Waarom zouden zij nog langer 240 dollar per jaar betalen als de gratis dienst aan al je behoeften tegemoetkomt?'

AltaVista start in de late herfst met een grote advertentiecampagne, die is gericht op het bekendmaken van de merknaam. Deze campagne gaat volgens een zegsman 50 tot 100 miljoen dollar kosten en zal vermoedelijk ook zijn gericht op promotie van de nieuwe diensten. AltaVista wil verder lokale vestigingen in Europa oprichten – ook in Nederland -, maar het bedrijf heeft nog geen gerichte plannen om de internettoegang overzee te brengen.

Onlangs heeft investeringsmaatschappij CMGI de zoekmachine/portaalsite overgenomen voor zo'n 2,3 miljard dollar. Daarvoor kreeg CMGI een belang van 83 procent, terwijl de rest in handen blijft van computerfirma Compaq. Laatstgenoemde zal producten en diensten leveren aan de investeringsmaatschappij. Met deze overeenkomst hoopten de twee bedrijven een aanval te doen op de consumenten- en zakelijke markt. De gratis internetstunt is alvast een begin in de strijd om de consument.

Bronnen:
News.com 1 , News.com 2 , News.com 3 , ZDNet

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond