Altice verkoopt Teads aan Outbrain voor een miljard
Teads, een dochteronderneming van het Europese telecombedrijf Altice, gespecialiseerd in online advertentievideo, fuseert met Outbrain. Deze laatste installeert gespecialiseerde reclametechnologie op mediasites.
De Israëli’s betalen bijna een miljard dollar in contanten om de specialist in videoreclame over te nemen. Eind vorige week maakten de partijen dat bekend. De transactie wordt naar verwachting afgerond in het begin van 2025.
Met de overname krijgt Outbrain er een tak bij die voor hen nieuw is: video. Zelf is het al jaren actief op het web en in mobiele apps met tekstadvertenties.
In het persbericht met de aankondiging benoemen de partijen nadrukkelijk dat ze onafhankelijk zijn en een open internet voorstaan. Ze zetten zich impliciet af tegen reclamegiganten als Google, Meta, Amazon en TikTok. Die exploiteren enkel de reclameruimte op hun eigen platformen. Outbrains activiteiten zijn niet gebonden aan specifieke uitgevers. Het bedrijf bedient tienduizend mediabedrijven en twintigduizend adverteerders op in totaal vijftig markten.
Gezamenlijk bereiken de adtechbedrijven twee miljard internetgebruikers per maand.
Outbrain en Teads hebben over 2024 naar schatting een gezamenlijke omzet van 1,7 miljard dollar, een brutowinst van 670 miljoen dollar en een bedrijfsresultaat van 185 miljoen dollar. Door processen achter de schermen samen te voegen denken ze rond de vijftig miljoen dollar aan kosten te kunnen besparen.
Outbrain staat in New York aan de beurs genoteerd. Aanstaande donderdag publiceert het bedrijf de resultaten over het tweede kwartaal.
Eerdere overnames waren: Zemanta (2016), AdNgin (2018), Ligatus (2019) en Video Intelligence (2022).
Telecombedrijf Altice verkoopt Teads om zijn schuldenlast van 9,2 miljard dollar te verlichten. Daarom verkocht het recent ook al zijn mediadivisie voor 1,6 miljard euro aan rederij CMA CGM en zijn datacentra voor 535 miljoen euro aan de Amerikaanse bank Morgan Stanley.
Na afronding van de transactie heeft Altice 35 miljoen aandelen in Outbrain ter waarde van 169 miljoen dollar.
Foto: Jesús Quiles (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond