Amazon: 38 miljard reclame-omzet in 2022

Amazon verkocht voor 38 miljard dollar aan reclameruimte in zijn winkels wereldwijd. Deze relatief jonge tak, ook wel retailmedia genoemd, is goed voor zeven procent van de concernomzet.
‘Advertising’, zoals het in de boeken staat, groeide in 2022 met ongeveer 25 procent en is daarmee een van de snelst groeiende onderdelen van Amazon. Zojuist publiceerde het bedrijf zijn resultaten over het vierde kwartaal en daarmee over het hele jaar.
In het vierde kwartaal bedroeg de omzet hieruit 11,6 miljard dollar (+23%). Voor het eerst lag dit bedrag boven de tien miljard dollar. Er lijkt nog geen einde in zicht wat de groei betreft. Temeer daar Amazon ingelogde gebruikers kan targetten, dus geen last heeft van cookiemuren en verdwijnende 3rd party cookies.
De kwartaalomzet in de laatste vier maanden bedroeg 149 miljard dollar. Opvallend is, dat minder dan de helft daarvan afkomstig is uit online handel die Amazon zelf bedrijft. Dus: de praktijk van goedkoper inkopen dan verkopen. Dat zorgt voor 64 miljard omzet, oftewel 43 procent van het totaal. Anders gezegd: Amazon is geen winkel meer, maar een platform.
Het faciliteren van anderen als winkelier levert 36 miljard (+20%) en cloudplatform AWS groeide eveneens met twintig procent tot 21 miljard dollar.
Netto boekt Amazon een winst van 300 miljoen dollar. Dat is inclusief een boekhoudkundige afwaardering van het belang in autofabrikant Rivian van 2,3 miljard dollar.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond