Deel dit artikel
-

Amazon: 44 procent omzet is niet-retail

Steeds meer van Amazons omzet komt niet uit retailactiviteiten maar uit andere vormen van dienstverlening. Als die trend doorzet, krijgen digitale platformdiensten de overhand.

Dat is af te leiden uit de financiële cijfers die het bedrijf zojuist over het vierde kwartaal publiceerde (PDF).

Vier niet-retailgebonden posten zijn nu goed voor 44 procent van de omzet over de laatste drie maanden van 2020. Dat zijn: third party seller services (27,3 miljard dollar, +54%), subscription services (7,1 miljard, +34%), AWS (12,7 miljard, +28%), other (8 miljard, +64%). Alle vier deze posten zijn ondersteunend of, afhankelijk van het perspectief, afgeleid aan de retailactiviteiten. Ze horen bij elkaar, maar zijn er geen direct onderdeel van.

De post ‘Other’ bestaat grotendeels uit het exploiteren van reclameruimte op het e-commerceplatform en externe sites die op dat systeem zijn aangesloten.

Genoemde vier bronnen van inkomsten groeien samen de helft harder dan de totale concernomzet. Samen zijn ze goed voor 44 procent van alle verkopen. In het vierde kwartaal van 2019 was dat nog 43 procent. Het feit dat die verhouding nagenoeg ongewijzigd is, komt door het coronavirus. Hele volksstammen wendden zich in 2020 tot online winkels voor hun meer en minder noodzakelijke producten. Zo lang men naar niet naar een fysieke winkel moest.

De netto-omzet van Amazon.com in het vierde kwartaal komt uit op 125,6 miljard dollar, een toename van 44 procent.

De nettowinst steeg met tien procent tot 7,2 miljard dollar. Dat is het dubbele van de winst eind 2019.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond