Deel dit artikel
-

Amazon wordt Amerika’s nummer 3 reclameplatform

De media-activiteiten van Amazon groeien dit jaar zo hard, dat het bedrijf dit jaar het grootste online reclameplatform wordt na Google en Facebook.

Dat laat een nieuw marktonderzoek van eMarketer zien. De cijfers zijn verrassend omdat ze de eerdere prognoses, die toch al ambitieus waren, ver overtroffen. Eerder werd rekening gehouden met een reclame-omzet van 2,9 miljard dollar. Dat wordt nu naar boven bijgesteld naar 4,6 miljard dollar.

Zakenbank JP Morgan rekende begin 2018 al uit dat Amazon op dit vlak zou groeien tot 4,5 miljard dollar.

De media-activiteiten van de e-commercereus in de VS zijn uiteindelijk groter dan die van Microsoft en Yahoo (Oath).

Het is niet tot ieders plezier, de wijze waarop Amazon zich invecht op de reclamemarkt. De commerciële posities op de shoppagina’s zijn zó dominant aanwezig dat de organische vermeldingen bijna uit het oog verdwijnen.

Hoe groot de buitenlandse reclame-omzet is, is niet bekend. Amazon investeert echter wel fors in het optuigen van deze nieuwe tak van sport. Alle online advertising-diensten zijn onlangs samengevoegd onder één naam: Amazon Advertising. In Nederland duiken nu nieuwe bureaus op die hun digitale marketingkennis verder verdiepen en zich puur richten op Amazon-reclame op het punt waar het de Nederlandse consument raakt. Onder hen: Maze-One en factor-a.

Foto: jalexartis (cc)

Dit bericht is 8 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond