Deel dit artikel
-

‘Amazon boekt weinig succes met huismerken’

De eigen merken van Amazon worden niet beter verkocht dan producten van derden, zelfs niet als ze hoger in de zoekresultaten komen. Die conclusie trekt Marketplace Pulse, dat in totaal 23.000 producten analyseerde.

Amazon introduceert steeds meer eigen producten: batterijen, jeans en tortilla chips bijvoorbeeld. Daar zijn veel fabrikanten niet blij mee, want die zijn bang dat deze producten worden voorgetrokken.

Om die reden heeft de Amerikaanse senator Elizabeth Warren onlangs voorgesteld om bedrijven als Amazon op te splitsen. Zo zou Amazon niet meer worden toegestaan om eigen producten rechtstreeks aan klanten te verkopen via zijn marktplaats.

Maar volgens Marketplace Pulse hebben fabrikanten weinig te vrezen. De huismerken van Amazon zijn grotendeels flops. Daar komt bij dat consumenten aangeven dat zij zeker niet geneigd zijn om Amazon producten te kopen.

Amazon verkoopt 550 eigen merken. Een groot deel is private label. Daar plakt Amazon weliswaar zijn eigen naam op, maar ze zijn niet per definitie door Amazon zelf vervaardigd. Daarnaast zijn er producten van derden die Amazon exclusief verkoopt.

Op het gebied van batterijen heeft Amazon wel mooie successen geboekt. Het eigen merk doet het beter dan Energizer en Duracell. De schattingen zijn (alweer van enkele jaren terug) dat Amazon met zijn AmazonBasics 90 procent van de markt voor online batterijverkopen in handen heeft.

Maar op het gebied van mode heeft Amazon niet veel bereikt. Volgens Marketplace Pulse maakt de retailer ook niet voldoende duidelijk waarom consumenten Amazon kleding zouden moeten kopen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond