Deel dit artikel
-

‘Amazon wordt dominante speler in online boodschappen’

Amazon heeft in Amerika een veel groter deel van de online boodschappenmarkt in handen dan zijn grootste concurrent Walmart. De verkopen stegen 59 procent, zo blijkt uit een analyse van One Click Retail.

Amazon had vorig jaar 18 procent van de Amerikaanse online boodschappenmarkt in handen. Er zou 2 miljard aan voedingsmiddelen zijn verkocht, 59 procent meer dan in 2016.

In Duitsland en Groot-Brittannië groeide het aandeel in 2017 respectievelijk 54 en 56 procent, oftewel 245 en 209 miljoen dollar.

De groei is zeker bereikt met de overname van Whole Foods, maar daarnaast toch vooral met directe onlineverkoop. Oftewel: steeds meer klanten bestellen hun boodschappen bij Amazon.

De grootste omzet in de VS behaalt Amazon met frisdrank (350 miljoen dollar), koffie (325 miljoen), snacks (150 miljoen), ontbijt (150 miljoen) en snoepgoed (125 miljoen). In Duitsland lijken alcoholproducten favoriet.

Whole Foods zelf heeft ook geprofiteerd van de overname. Meer Amazonklanten kwamen over de vloer bij een van de ruim 400 fysieke winkels.

One Click Retail denkt dat Amazon zal bijdragen aan de verschuivingen op de boodschappenmarkt, naast Lidl, die de Amerikaanse markt betreedt met meer fysieke winkels.

Dit bericht is 17 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond