Deel dit artikel
-

Amazon en Flipkart geconfronteerd met beperkingen in India

De twee grootste online retailers in India, Amazon en Flipkart, staan met de rug tegen de muur nu nieuwe regels zijn ingevoerd die verbieden dat beide (buitenlandse) bedrijven producten verkopen via ondernemingen waarin ze een belang hebben. Wel is een marktplaatsmodel toegestaan.

Om te voorkomen dat bepaalde internetbedrijven te machtig werden, mochten Amazon en Flipkart al niet rechtstreeks verkopen aan klanten. Om deze restricties te omzeilen hadden Amazon en Flipkart (met als grootste aandeelhouder het Amerikaanse warenhuis Walmart) een belang genomen in Indiase retailers als Cloudtail India, Appario Retail Private en WS Retail.

De verkoop via deze bedrijven mag nu ook niet meer. De Indiase overheid wil er namelijk zeker van zijn dat iedereen evenveel kans krijgt. Exclusieve koopovereenkomsten zijn daarom ook niet toegestaan. De maatregelen zijn genomen na klachten van kleine etailers.

De beide internetreuzen hadden de Indiase overheid gevraagd om de deadline van 1 februari enkele maanden op te schorten (zelfs de Amerikaanse regering heeft zich ermee bemoeid), maar dat is niet gelukt. In de praktijk betekent het dat bijvoorbeeld Amazon niet langer zijn eigen Kindle en Echo luidsprekers mag aanbieden, tenzij via een omweg, namelijk via onafhankelijke verkopers. Inmiddels heeft Amazon zeker 400.000 artikelen verwijderd. Boodschappendienst Amazon Pantry, opgetuigd met partners, is eveneens stopgezet, hoewel de producten nog wel te koop zijn.

De Indiase e-commerce markt is groot en wordt geschat op 100 miljard dollar in 2022. Vandaag de dag is dat nog 35 miljard. Morgan Stanley schat dat Amazon 6,5 miljard dollar omzet in India dit jaar, 2,3 procent van zijn totale omzet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond