eBay: ‘Amazon is geen bedreiging voor ons’
De grotere eBay-landen redden zichzelf wel, maar de overige worden sinds kort nog meer centraal aangestuurd door Alexander von Schirmeister, de kersverse VP European Expansion and Cross-Border Trade. Hij leidt de Europese tak van het Amerikaanse veilinghuis vanuit het Zwitserse Zürich.
Von Schirmeister is een echte globetrotter die zijn loopbaan ooit begon bij Procter & Gamble in Mexico en Booz & Hamilton in Londen. Voordat hij tien jaar geleden de overstap naar eBay Frankrijk waagde, was hij strategisch marketingmanager voor Telefónica in Spanje.
Vanwaar de nieuwe functie?
“EBay Europe bestaat uit een aantal grote markten, waarvan de Duitse en Engelse redelijk op zichzelf staan. Voor de andere landen is centrale begeleiding wel zo handig. Een groot voordeel is dat we zo innovaties in een land snel kunnen testen om die vervolgens in een ander land ook uit te rollen. Markten veranderen. Een van de eerste dingen die ik heb gedaan, is het vliegtuig pakken om de teams in Turkije, Zweden, Frankrijk, Italië en Spanje te bezoeken.”
Nederland valt nu ook onder je beheer. Maar eigenlijk kennen we eBay hier niet zo, dochter Marktplaats des te meer.
“Nederland is wat dat betreft niet uniek, we hebben soortgelijke platformen in andere landen, denk aan mobile.de in Duitsland. Ik heb in principe geen bemoeienis met die activiteiten en we laten die structuren gescheiden bestaan. Wel wordt ook de naam eBay in Nederland gebruikt, maar dat geldt voor veel landen waar eBay geen site in de eigen taal heeft.”
Wat staat boven aan het wensenlijstje?
“Geen grote veranderingen. Maar als je de zeggenschap krijgt over een regionale portfolio, kijk je wel even naar alle mogelijkheden en kansen die nog niet zijn benut. Als retailer moet je in alle kanalen aanwezig zijn. We hebben al een sterke propositie op desktop en mobiel, maar in de toekomst zul je ons ook steeds vaker in de winkelstraat zien. In Engeland zijn we in dat kader een experiment met de winkelketen Argos gestart, waar je bestellingen van eBay kunt ophalen. Op basis van die proef gaan we meer van dit soort samenwerkingen realiseren.”
Traditioneel is eBay een veilingplatform. Dat dreigt nu steeds meer op de achtergrond te raken.
“Ongeveer zestig tot zeventig procent van de inventaris betreft nieuwe artikelen, afhankelijk van het land. Dat aandeel groeit snel, gezien de bezoekcijfers. In Engeland en Duitsland spreek je inmiddels over zeventien miljoen unieke bezoekers per maand. We zijn niet alleen het platform om je nieuwe Xbox te kopen, maar ook om die twintig jaar oude game nog eens op de kop te kunnen tikken. Die combinatie maakt ons uniek.”
Hoeveel van de verkoop gaat nu via mobiel?
“Dat neemt enorm toe. Je ziet dat ook weerspiegeld in de globale omzet van m-commerce. Die gaat al richting de tientallen miljarden dollars. In vrijwel al onze aankopen speelt mobiel een rol, niet eens zozeer in de transacties zelf, maar wel bij de oriëntatie voor producten. Je ziet het ook terug in de omzet van eBay-dochter PayPal. Onze gebruikers geven er de voorkeur aan vanwege de snelheid, maar ook omdat het ze beschermt tegen malafide verkopers.”
Loopt Amazon jullie niet in de weg? Zij verkopen ook steeds meer artikelen van derden.
“Ze zijn geen bedreiging voor ons. Het grootste verschil is dat wij geen eigen inventaris hebben en dus ook niet concurreren met onze retailers. Dat is ook de reden dat we naar mogelijkheden kijken om samen te werken met fysieke winkels. Click en collect begint erg populair te worden. We hebben wat pop-upwinkels gehad, onder meer in Berlijn een jaar geleden, maar ook weer om artikelen van een select aantal leveranciers te tonen. Wij gaan geen eigen eBay-winkels beginnen.”
*Dit artikel verscheen eerder in het februarinummer van Emerce magazine (#128)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond