Deel dit artikel
-

Amazon: groter dan Libelle, kleiner dan Startpagina

Amazon is in Nederland een fractie groter dan damesblad Libelle online maar kleiner dan Bing, Yahoo en Wordfeud. De Amerikaanse e-commercegigant is hier nog maar een kleintje, een shop die door vier van de vijf mensen nog niet maandelijks wordt bezocht.

Cijfers van marktonderzoeker GfK laten zien dat Amazon een maandelijks bereik heeft 21,9 procent van de Nederlandse  populatie van dertien jaar en ouder. Ter vergelijking: het bereik van Libelle.nl is 21,5 procent, dat van Startpagina.nl 22,3 procent en dat van Bing.com 31,2 procent. Amazon is net iets groter dan dan de SBS-zenders van Talpa en de Volkskrant.

Niettemin staat het e-commerceplatform wel in de top 50 grootste sites en apps van GfK. Bovendien hebben de Amerikanen wat de Nederlandse markt betreft nooit haast gehad. En toch realiseren ze hier al een omzet van enkele honderden miljoenen dollars en is Amazon bijvoorbeeld op Black Friday al een populaire bestemming voor elektronica.

Qua bereik zijn de grootste e-commerceapps die van bol.com (19%), AliExpress (16%), Appie van AH (12%), Hema (12%) en Wish (9%). Opvallend is dat de bezoekfrequentie aan AliExpress en Wish met gemiddeld 12 bezoeken per maand hoger ligt dan bij bol.com, waar het gemiddelde op 7 bezoeken per maand ligt. De grootste stijgers ten opzichte van een jaar eerder zijn apps uit de food sector zoals Thuisbezorgd, Picnic, Jumbo en Too Good To Go.

Apps zijn in E-commerce Nederland inmiddels de favoriete manier van de consument om te snuffelen en te shoppen. In het eerste halfjaar van 2019 lag het bereik van mobiele shoppingapps voor het eerst boven de vijftig procent (51%). Een jaar geleden was dat nog 43 procent (2017) en de jaren daarvoor 33 (2016) en 21 procent (2015).

Wat verder opvalt is dat slechts negen van de top 25 websites uit Nederland komen:

(Bron: GfK)

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

1 Reactie

Ad

Kwestie van tijd

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond