Deel dit artikel
-

Amazon op kantelpunt: niet meer primair webwinkel

Exact vijftig procent van Amazons omzet kwam in het derde kwartaal nog uit eigen e-commerceactviteiten. Dat neemt verhoudingsgewijs ver af, omdat de andere divisies harder groeien.

Daardoor is Amazon geen webwinkel meer maar primair een faciliterend dienstenbedrijf. Het gaat daarbij om diensten voor externe verkopers die variëren van het aanbieden van schapruimte en fulfillment tot reclamediensten en clouddiensten AWS.

Dat laten de financiële cijfers zien die het bedrijf zojuist rapporteerde. Die zijn er op hoofdlijnen als volgt uit: omzet van zeventig naar 96,1 miljard dollar. Daarvan wordt 59 miljard in de VS gerealiseerd. Netto groeide het resultaat met een factor drie tot 6,3 miljard.

Wie inzoomt op de cijfers ziet, dat AWS met 11,6 miljard dollar (+29%) omzet drie à vier keer groter is dan bijvoorbeeld Google Cloud. En dat de reclame-activiteiten met 51 procent stegen tot 5,4 miljard dollar. Ook is te zien dat de fysieke retailactiviteiten, begrijpelijkerwijs, afnemen. Het coronavirus houdt bezoekers weg uit de keten Whole Foods Market.

Het personeelsbestand is afgelopen jaar, ook mede door de uitbraak van het coronavirus, explosief gegroeid: met vijftig procent tot 1,1 miljoen medewerkers. Een klein deel daarvan bevindt zich op de grootste markten in Europa: 40.000 in het VK en zestienduizend in Duitsland.

Amazon belooft dat het carbonneutraal wil opereren per 2040. Een van de manieren om dat te realiseren is de inzet van elektrische bezorgbussen. Zo investeerde het in bezorgbusfabrikant Rivian. In 2022 rijdt de e-commercegigant met tienduizend van diens voertuigen en over tien jaar met honderdduizend. In Europa koopt het 1.800 elektrische bussen van Mercedes-Benz voor zijn wagenpark.

Foto: GoToVan (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond