Amazon lanceert slimme boodschappenwagen

Amazon onthulde dinsdag zijn eerste slimme boodschappenwagen. De Dash Cart maakt gebruik van camera’s, sensoren en een weegschaal om automatisch gekochte artikelen te detecteren. Klanten hoeven niet langs de kassa.
De retailer werkt al langer aan kassaloze oplossingen. In de Amazon Go supermarkten en gemakswinkels kun je gewoon sandwiches of een blikje frisdrank van de schappen pakken zonder te scannen. Camera’s registreren elk artikel. Er wordt automatisch afgerekend.
De Dash Cart heeft als voordeel dat winkels hiervoor niet hoeven worden omgebouwd. De wagen kan in elke supermarkt worden gebruikt.
Vermoedelijk is dit de reden dat Amazon momenteel conventionele supermarkten aan het ontwikkelen is, zonder de Amazon Go-technologie.
De Dash Cart zal het eerst worden gebruikt in een supermarkt in Woodland Hills, Californië. Op termijn zouden de wagens ook bij Whole Foods, een dochterbedrijf van Amazon, kunnen worden ingezet.
Amazon is zeker niet het eerste bedrijf die slimme winkelwagens ontwikkelt. De startup Veeve is zelfs opgericht door twee voormalige Amazon-medewerkers.
Microsoft en supermarkt Kroger testen een systeem waarbij klant met hun smartphones boodschappen kunnen scannen, zoals dat in Nederland al mogelijk is bij Albert Heijn.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reactie
Len - Nakko
Kleine toevoeging op het artikel,
Ook Dirk van den Broek en Dekamarkt hebben al geruime tijd een (door Nakko ontwikkelde) klanten app waarmee je met je smartphone kunt zelfscannen.