Deel dit artikel
-

Amazon maakt nog geen indruk op de Nederlandse consument

Amazon heeft als marktplaats na de lancering in Nederland in maart nog geen grote impact. Dat blijkt uit de MarketPlace Monitor van Maze-One in samenwerking met Marketing Research & Analytics Bureau MeMo².

Amazon laat in het tweede kwartaal een klein plusje zien, maar het blijft vooralsnog de minst aansprekende en minst favoriete marktplaats van de Nederlander.

Bol.com blijft de dominante speler op de Nederlandse markt. Het bedrijf geniet ook het meeste vertrouwen dat het pakketje ook daadwerkelijk aankomt.

Het vetrouwen geldt voor alle productcategorieën, met uitzondering van het kledingsegment. In deze categorie worden Wish en AliExpress als eerste genoemd.

Amazon wint wel terrein op de laagste prijs-perceptie. De consument ziet Amazon niet meer als duurste. Dat is nu Coolblue. AliExpress wordt gezien als de goedkoopste aanbieder, gevolgd door Wish. Daar staat dan weer tegenover dat AliExpress en Wish het minste vertrouwen genieten als het gaat om het daadwerkelijk afleveren van een besteld pakket.

Opvallend is dat Amazon populair blijft onder hoog opgeleiden. Zo behoort bijna een kwart van de Amazon-klanten tot de hoogste welstandsklasse, terwijl dat bij Wish slechts om 14 procent gaat. Daarnaast is het klantprofiel van Amazon voor het merendeel man.

Deel dit bericht

1 Reactie

Piet

Blijft raar/vreemd om te zien dat Coolblue steeds in deze overzichten wordt genoemd (zie ook eerdere berichten m.b.t. de toetreding van Amazon op de Nederlandse markt). Bij mijn beste weten is Coolblue helemaal geen portal.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond