Amazon Prime wordt de ‘bonuskaart’ van Whole Foods

Amazon Prime wordt het officiële klantentrouwprogramma van de Amerikaanse supermarkt Whole Foods. In de aanloop naar Thanksgiving krijgen Prime-leden bijvoorbeeld extra korting op de kalkoen die ze er kopen.

“Dit is een heel klein voorbeeld van de speciale aanbiedingen en koopjes die Prime-abonnees kunnen verwachten zodra Prima het officiële klantenprogramma wordt van Whole Foods Market”, aldus de supermarkt.

Prime is in Amerika ooit begonnen als een abonnement waarmee Amazon-klanten gratis en veel sneller dan normaal hun e-commercepakketjes bezorgd krijgen. In Amerika is bezorging op dag twee na de order al snel. In Nederland durft geen winkel daarmee te schermen. Prime werd in de loop van de jaren echter verder uitgebreid met zaken als onbeperkt e-books, muziek en streaming video.

Ondertussen, zo laat de aankondiging van Whole Foods wel zien, is Prime uitgegroeid tot een product op zich. Ook wie geen enkel pakketje van de e-commercereus wil ontvangen, krijgt beschikking over een pakket digitale diensten die los van elkaar meer dan tien euro zouden kosten. Daar komen nu ook fysieke producten bij, korting op de dagelijkse boodschappen.

Om ook niet-abonnees naar de supermarkt te lokken, maakt de winkel bekend prijzen te verlagen van een reeks populaire producten. Daaronder vallen onder meer: kip, garnaal, broccoli, gemengde salades en aardappel. Eenmaal in de winkels zal Amazon proberen om die bezoekers te upsellen naar Amazon-producten en diensten.

Deze opsomming laat zien dat bezoekers aan de supermarkt daar nu al Echo’s, Dots, Fire TV, Kindles en afhaalkluizen aantreffen. Er worden zelfs pop-upstores van Amazon zelf ingericht in Whole Foods-zaken.

Het is nog niet duidelijk wat het volledige Prime-aanbod zal omvatten voor klanten van de supermarkt.

In Nederland zullen bol.com en Albert Heijn deze ontwikkeling met argusogen volgen. Bol.com heeft immers al langer een nauwe samenwerking met de landelijke supermarkt en is bezig zijn bezorgabonnement Select in te vullen. Het ligt voor de hand dat op enig moment hier ook de bezorgdienst van Albert Heijn onder gaat vallen, al dan niet aangevuld met aanbiedingen uit de Bonuskaart.

Foto: Andre Chinn (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug