Deel dit artikel
-

Amazon schoffeert Nederlandse Prime-abonnees

Een groep Nederlanders met abonnementen op Prime in Duitsland is ongewenst automatisch overgezet naar een Nederlands Prime-abonnement. Het gros wil dat niet en mist nu unieke ‘Duitse’ voordelen. Wie uitleg vraagt, voelt zich door Amazon met een kluitje in het riet gestuurd.

In de nacht van maandag op dinsdag is een begin gemaakt met de migratie van Nederlandse Prime-abonnees bij Amazon.de. Die zijn daar niet meer welkom. Het gros van de gedupeerden, zo ervaren zij dat althans zelf, voelt zich totaal overvallen door de plotselinge beweging van de Amerikaanse e-commercegigant. Deze klanten moeten vanaf nu bijvoorbeeld 3,49 euro vervoerskosten gaan betalen waar een order tot dan gratis werd bezorgd.

Op het forum van Tweakers wordt duidelijk, dat de helpdesk van Amazon Duitsland zich geen raad weet met de klachten uit Nederland. Wat vaststaat is, dat het een onomkeerbaar proces is. Een bericht op de helpdesk op Amazon.de lijkt dat te bevestigen.

Niet enkel abonnees met een maandabonnement zijn overgezet, ook mensen die vrij recent nog een jaarabonnement op Prime afsloten in Duitsland zijn de klos.

Een reden dat Nederlanders graag shoppen op Amazon.de is het vele malen bredere en diepere assortiment daar, zeker in vergelijking met Amazon.nl maar ook met bol.com. Ook de prijsverschillen kunnen aanzienlijk zijn.

In een reactie aan een Tweakers-lid zegt Amazon dat het de omzetting heeft aangekondigd toen Amazon.nl van start ging. Dat was in maart 2020.

Update 13-01-2022 12:27: In een reactie aan Emerce zegt Amazon dat het op de hoogte is van de situatie, de toedracht uitzoekt en later met een reactie komt.

Foto: Jeffrey (cc)

Deel dit bericht

18 Reacties

Jeroen Bolding

Gewoon niks meer meer kopen op amazone .nl. Doe ik ook niet trouwens dat kan je beter bij bol.com AH kopen. Dan maar maar extra kosten maar bij Amazone.de ben je meestal beter af. Dat alleen al is een slecht marketing. Issue …beter weg met Amazone NL kost Nederlanders alleen maar geld!!?

Timo

Onzin, ik betaal geen shipping voor wat ik bestel.

Frans

Koop nooit wat bij amazone heb geen creditcard zolang ze niet ideaal betaling kan doen houden ze de zooi maar en zo goed koop is amazone nu ook hiet er staat ook veel troep uit china goedkope troep dus.

Mevr. Knol

Amazon doet dit al veel langer…
Amazon.de zet Nederlandse klanten over of overstelpt met mail en bijna niet te vermijden links/clicks.

Slechte zaak.
En inderdaad, Nederlandse aanbod veel minder qua keuze en prijs

Folkert

@Jeroen Bolding Het hangt van het product af. Het is ook vaak wel bij amazon.nl goedkoper dan amazon.de. Bij de dingen die ik zoek is bol.com meestal niet goedkoper…
@Frans Bij amazon.nl kun je gewoon met IDeal betalen hoor…

Natalie

@Folkert Het klopt dat je met ideal kan betalen. Echter geldt dit niet voor je prime abonnement. Dit kan alleen van een creditcard afgeschreven worden helaas. Wat dat betreft lopen ze hopeloos achter.

Krista

Nee hoor, je kunt Prime gewoon zonder creditcard krijgen. Hier uitgelegd hoe: https://www.alleszondercreditcard.nl/amazon-prime-zonder-creditcard/

Abbs

En maar klagen maar niet checken.
Ik heb gewoon een prime abonnement. Zonder credit card, betaal met ideal. Niet voor de vervoerskosten overigens, maar voor de streaming. Voor nu prima, als ik het zat ben zet ik het weer stop

Mansur

@allemaal. Mensen… Koop gewoon in een winkel! Waarom onze middenstand om zeep helpen met online aankopen. Onze gezellige steden verdwijnen als winkels failliet gaan. Geen bezorgkosten meer. Je bent af van die ongelooflijk irritante bezorgers die hun busjes midden op de straat laten staan omdat jij zonodig je pakketje zo snel als mogelijk bezorgd wil hebben. En dan heb ik het nog niet eens over de milieu belasting van al die vervuilende busjes die voor ELK item wat jij besteld appart bij jou aan de deur komen. Koop geen chinese troep wat helemaal van de andere kant van de wereld naar jouw huis moet komen. Koop lokaal of Europese producten. Beter voor het milieu en je subsidieert de steeds meer machtwellustige chinezen niet meer…. Zo…. Dat moest even van mijn hart

Rene

@Mansur, wat is dat nou voor onzin verhaal.
1. Koop gewoon in een winkel – moeten die wel in de buurt zitten of het aanbod bieden die je online wel hebt.
2. Geen bezorgkosten meer. – Vaak genoeg mee gemaakt dat online kopen plus verzendkosten goedkoper is dan in de buurt kopen
3. Koop geen chinese troep – kijk je wel eens op ode verpakking van dingen die je koopt waar het gemaakt word? zal 9 van de 10 keer in China zijn. dus om daar te bestellen haal je de kosten van de tussenverkoop er uit.

We hebben niet allemaal een fortuin op onze rekening staan dus zolang de prijzen in de winkels vaak dubbel zo duur zijn (wat logies is om dat ze ook huur moeten betalen) zal de online verkoop alleen maar toe nemen

Dennis Eijs

@frans, ik betaal alles via Ideal? Mijn prime Abo en de Produkten.

Sjoukje

Helaas sinds mijn omzetting naar NL al weer een tijd geleden is het voor mij niet meer interessant genoeg. Geen concurrende tarieven meer tov al bestaande Nederlandse aanbieders en sommige Duitse producten ervaarde ik als een plus. beetje jammer dus

Alex

Wat doet iedereen hier moeilijk, als je niet met bij Amazon.nl wil bestellen, dan doe je dat toch lekker niet. Stap dan lekker over naar bol.com. En moeilijk doen over een credit card, kom op zeg we leven niet meer in de jaren 80, het is 2022 mensen. Iedereen kan een credit card krijgen. En daar is niets engs of gevaarlijks aan. En als je het via je eigen bank doet, is het vaak om nog eens beveiligd met het zelfde systeem als waar je ideal om gebruik van maakt, dus minder veilig dan ideal is het ook nog niet eens.

Als Amazon in 2020 dit al heeft aangekondigd, dan werd het ook wel eens tijd, maar al die Nederlanders willen we voor een duppie op de eerste rang zien. Als het ergens 2 cent goedkoper is, maar half europa door moet, dan moeten wij Nederlanders dat natuurlijk zonder verzendkosten kunnen bestellen bij onze oosterburen. Doe allemaal niet zo moeilijk. Koop gewoon bij Bol.com, Amazon.nl (want de tijd van verschil in aanbod is ook echt wel voorbij) en als het dan zo nodig goedkoper uit Duitsland moet komen, of het is alleen daar te krijgen, betaal dan die 3 euro verzenden gewoon.

Niet zo zeiken met zijn allen.

Stef

Ik begrijp al niet waarom Amazon hun EU markten en Prime samenbundelen tot 1 geheel.
Op Amazon.de koop ik bijna alles met Prime. Maar dingen met een stopcontact moet ik uit Amazon.fr omdat ze daar net als in België penaarde gebruiken. Maar daar kan ik dan geen Prime gebruiken.

Amanoo

@Mansur
Dat gaat hem niet worden. Winkels hebben steeds minder producten. Vandaag nog zocht op online op een grote wokpan bij de Blokker met de bedoeling hem direct op te halen. Hebben ze niet. Mijn domotica is allemaal besteld, want niemand heeft producten met de specificaties die ik nodig heb. Ik heb vaak genoeg gezocht. Gisteren nog een telefoon laten bezorgen, want in de winkel hoef ik er niet naar te zoeken. Dat zijn bijna alleen maar peperdure iPhones en Samsungs.

Het liefste koop ik wat ik nodig heb gewoon in het centrum. Dan heb je het meteen in huis. Als je het laat bezorgen moet je weer wachten. Maar ja, dan moet je het wel kunnen kopen in de winkel.

En als die winkels dan failliet gaan? Tja, dan komt het doordat er gewoon geen vraag naar is. De fysieke winkels bestaan niet voor de sier. Dat zijn nu eenmaal kapitalistische instellingen. Die zijn er om winst te maken, en als je geen winst kan maken heb je binnen het kapitalisme geen bestaansrecht. We hebben nu eenmaal geen bijstandsuitkering voor winkels.

Voor die busjes valt wat te zeggen. Hoe vaak moet ik thuis wachten om mijn pakketje te krijgen? En je zou maar net naar de wc of naar de winkel gaan als die komt. Laat maar bij het tankstation of de supermarkt twee straten verderop bezorgen. Maar dat is vaak geen optie. Zeker niet als je spullen uit het buitenland haalt.

En Europees kopen in plaats van Chinees? Tja, daar geldt ook weer al. Het bovenstaande. Ik heb veel spul dat alleen uit China komt. Wil je een enigszins fatsoenlijke telefoon voor 200-300, dan is het al gauw een Xiaomi. Kan je wel in de Nederlandse webwinkel bestellen, maar een Europese smartphone voor dat geld? Sowieso is het meeste spul of Aziatisch of Amerikaans, Europese merken heb je er weinig. Microcontroller met WiFi? NXP heeft wat, maar je kan ze praktisch alleen bestellen in oplages van 1000 stuks, dat is voor een hobbyist of klein bedrijf niet te betalen. En anders wordt het de ESP32, en raad maar eens waar die vandaan komt, of waarom dat de industriestandaard is. Of een ereader met Android. Onlangs heeft het Duitse Tolino er een aangekondigd, maar dat is geen hele grote. Alle andere merken die dat maken zijn Chinees. Zelfs een dom leeslampje met een plat ontwerp kan alleen uit China. Ik heb ze wel eens hier in de winkel gezien, maar dan sta je in de Action die hem vrolijk van AliExpress of zo koopt en dan een eigen verpakking eromheen mikt. En soms zelfs dat niet eens.

Jouw opmerking werkt alleen in een Nederland waarin iedereen nog een Nokia heeft (dat nu een stervend merk is omdat het niet meer vooruitstrevend is). Waarin mensen elke dag aardappels met doodgekookte groenten eten. Waarin alleen boeken worden gelezen van namen als Dick Laan, Chris van Abkoude, of Cornelis Kieviet. Er is nu een vraag naar een veel grotere diversiteit aan producten. En webwinkels weten daar beter aan te voldoen. En als ze er alsnog niet aan voldoen, dan voldoet China er wel aan.

B.Stojanovic

Als ze dit niet terug draaien zeg ik prime mooi op, opdonderen met dit soort brutaliteit. Ook nog een mail sturen bedankt dat je bent overgestapt alsof je zelf daar voor gekozen hebt. Onverschaamd!

Henk janse

Als je in Duitsland besteld is het vaak nog steeds goedkoper dan in Nederland. Bestel nu veel meer bij bol.com en andere online shops. Amazon.nl laat ik links liggen. Kost Amazon zelf omzet en geld. Als het hun niet interesseert dat ze global omzet missen. Zegt dat genoeg over hoe men over zijn klandizie denkt.

MAS

Ik ben nog prime op .de en onder het kopje prime lidmaatschap staat nog steeds het volgende:
“Sobald Sie mit Ihrer Prime-Mitgliedschaft zu Amazon.nl gewechselt sind, können Sie sich nicht mehr auf Amazon.de zu Prime anmelden. Bitte beachten Sie, dass Kunden nur auf Niederländisch bei Amazon.nl einkaufen können.”

Als ze het automatisch omzetten waarom nog steeds de waarschuwing dat je niet meer terug kan?

Ik snap amazon natuurlijk wel… 3 paar sokken voor 3€ gratis naar NL brengen geeft weinig winstmarge. Zeg dan bv voor zendingen naar het buitenland,met gratis prime verzending, minimaal voor bv…25€ besteden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond