Deel dit artikel
-

Amazon stapt in tv-reclame

Amazon wil een wereldspeler worden als exploitant van digitale tv-kanalen die via over the top-apparaten en apps worden uitgezonden. Hiertoe voert het in de VS verkennende gesprekken.

De techgigant is in gesprek met eigenaren van tv-apps over het integreren van zijn reclametechnologie voor streaming video.

Helemaal nieuw is Amazon niet met deze praktijk, omdat het al langere tijd de exploitatie van zijn eigen Fire TV verzorgt. De aparte afdeling Publisher Services brengt die technologie nu naar buiten. Er wordt contact gelegd met uitgevers die zelf de exploitatie niet willen of kunnen doen of met partijen die het niet zo goed doen. Amazon belooft tot veertig dollar omzet per duizend huishoudens te kunnen realiseren.

De technologie zou kunnen worden gebruikt op Playstation, Apple TV. Met app-eigenaren van CNN, Discovery en A&E wordt al samengewerkt, evenals met digitale videoplatformen als Pluto TV en Tubi TV.

In de praktijk zal het er vaak op neerkomen dat Amazon niet de enige reclameverkoper op een netwerk zal zijn. Dat is op websites en apps nu ook niet het geval. Uitgevers gebruiken hiervoor technologie waarmee adverteerders uit meerdere netwerken op beschikbare reclameruimte kunnen bieden. Dat is ruimte die de eigen verkoopafdeling van die uitgevers dan niet hebben verkocht. Restruimte.

Amazon Fire TV heeft zo’n veertig miljoen maandelijkse kijkers. De dienst is ook beschikbaar in Europa.

In het derde kwartaal van 2019 was de media-exploitatietak van Amazon goed voor een omzet van 3,6 miljard dollar. Dat is een derde meer dan het jaar ervoor.

Foto: vincentq (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond