Deel dit artikel
-

Amazon verliest van webshops in Duitsland

Amazon is helemaal niet zo’n fijne site om te winkelen, zeggen de Duitsers. Het Amerikaanse winkelplatform staat niet eens meer in de top 10 van ‘prettige winkels’, blijkt uit een groot gebruikersonderzoek.

Het onderzoek van E-commerce Center Köln omvatte 105 webshops en werd gehouden onder een kleine elfduizend consumenten. Hen werd gevraagd om de shops te beoordelen op factoren als design, bruikbaarheid, service, betaling, assortiment en levering.

Op de Duitse e-commercemarkt is dit een belangrijk signaal. De dominante positie van marktplaatsen, Amazon en eBay, begint scheurtjes te vertonen. En, ten tweede, kleinere en lokale webwinkels zijn ondanks de omvang van hun concurrenten toch in staat tegen hen op te boksen.

Amazon is in Duitsland de nummer één webwinkel en bovendien groter dan de nummer twee tot en met tien samen in de top 10.

Twintig procent van de winkels die een webshop wil openen, doet dat met een pui om Amazon. Veertig procent laat zelf software schrijven, zo blijkt uit een onderzoek van EHI Retail. Veel Duitse winkels zitten nog in de ‘make or buy’-fase.

Amazon levert in het ECC-onderzoek in op usability, service en snelheid. De particuliere webwinkels winnen het met hogere klanttevreden en betere klantenbinding. Amazon zag het percentage herhaalaankopen volgens dit onderzoek in 2014 dalen van 92 procent naar 88,7 procent.

Op deze lijst scoorde Amazon 77,2 procent:

Foto: Stephen Woods (cc)

Dit bericht is 125 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond