‘Amazon verstevigt greep op Nederlandse markt’
Amazon verstevigt mogelijk deze zomer al zijn greep op de Nederlandse markt. Dat vertelde Tim van der Bilt van Maze One donderdag op Emerce eRetail in Bussum. Van der Bilt baseert zich op geluiden uit het circuit en eigen observaties. Amazon Prime Day zou weleens de officiële start kunnen worden.
De Amerikaanse retailer richt zich al enige tijd op de Nederlandse markt, maar alleen vanuit Duitsland. Niettemin zijn al zo’n 2 miljoen productpagina’s in het Nederlands vertaald. Bestellingen die vanuit Duitsland worden verzonden komen vaak over enkele dagen aan. Ook de ondersteuning is nog niet in het Nederlands. Toch bestellen al heel wat Nederlanders bij Amazon, waarmee het bedrijf in de Nederlandse Top 10 van online retailers staat.
Van der Bilt – zijn bedrijf adviseert retailers met content en zoekmachine optimalisatie op marktplaatsen als Amazon en bol.com – denkt dat de komst van Amazon op de Nederlandse markt een grote impact zal hebben. “Amazon zit met zijn prijzen structureel onder die van Nederlandse spelers, maar veel Nederlanders weten dat nog niet omdat ze er niet rondkijken. De grote vraag is wat er gebeurt als grotere groepen consumenten dat doorkrijgen.”
Van der Bilt heeft opgevangen dat er een groot marketingoffensief in het verschiet zit. Daarnaast bouwt Amazon sinds vorig jaar een nieuw distributiecentrum aan de grens met Nederland in Mönchengladbach. Dat nieuwe dc wordt naar verluidt voorzien van vergaande robotisering. Mönchengladbach is al langer in trek bij grote e-commerce spelers. Zalando en Esprit zijn er ook gevestigd. Het dc zou kunnen zorgen voor snelle leveringen aan Nederland.
De introductie van betalen met iDeal en de Nederlandse lancering van het Prime Day zijn eveneens indicaties dat Amazon de Benelux nu serieus gaat nemen.
Ook zou Amazon met diverse fabrikanten onderhandelen, onder meer over de verkoop van speelgoed.
Er zijn meer bedreigingen. Het is al vaak voorgekomen dat Amazon eigen producten in de markt zet, veelal kopieën van successen van derden. Het originele product maakt dan vaak geen kans meer.
Toch ziet Van der Bilt ook volop kansen. “Vroeger moest je als retailer flink investeren als je in het buitenland wilde gaan verkopen. Tegenwoordig kun je dat beter via Amazon doen. Het bedrijf verzorgt in principe alles dat je nodig hebt. Het mooie is dat je ook gelijk volume hebt.”
Erotiekketen Christine le Duc – Audrey van Ham (foto boven) sprak namens het bedrijf gisteren ook op Emerce Retail – heeft voor deze route gekozen. Samen met Maze One start het Nederlandse bedrijf met de verkoop in Frankrijk. Bang voor concurrentie van Amazon is het bedrijf niet. “We gaan ervan uit dat consumenten afgaan op merkwaarde”.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond