Deel dit artikel
-

Amazon aan de slag met voetbalstatistieken Bundesliga

De Duitse voetbalcompetitie Bundesliga kiest Amazon AWS als de cloudprovider achter zijn nieuwe statistiekenplatform. Het resultaat daarvan moet bij elke voetbalwedstrijd op tv te zien zijn.

Daarnaast gaan de Duitsers het complete video-archief van de Bundesliga door Amazons servers trekken. Daar gaan AWS artificial intelligence en machine learning aan de slag om personen, shirts, stadions, acties, posities en doelpunten te herkennen en duiden.

Honderdvijftigduizend uur aan historische videobeelden komen via de site van de voetbalcompetitie beschikbaar aan de hele wereld.

Voor voetbalkijkers moet de sport ook op televisie veel interessanter worden. De Bundesliga gaat in beeld bijvoorbeeld realtime voorspellingen doen van wanneer vermoedelijk een doelpunt gaat vallen. Daarnaast worden vrijwel realtime analyses gedraaid en getoond van het positiespel en de eventuele gaten daar in, kansen voor tegenstanders.

Tv-publiek kan persoonlijke kijktips krijgen en gerichte reclameboodschappen.

Een andere competitievoetbad in Europa, de FA uit Engeland, heeft ook een clouddeal met Amazon. Die is echter voornamelijk gericht op spel- en speleranalyse ten bate van de clubs. De internationale rugbycompetitie Six Nations Championship tekende begin 2019 Amazon als officiële technologiepartner.

De KNVB kon afgelopen najaar aan Emerce niet aangeven of en met welke cloudprovider het werkt en beschouwt dat bovendien als strategisch gevoelige informatie die ze waarschijnlijk niet wil delen.

Foto: Steffen Flor (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Martijn

dus ookal voetbal moet ver-amazoned worden…. Pffff, wanneer is het genoeg Jeff????

Erwin Boogert

Martijn, het is niet Jeff Bezos die dat bepaalt, maar de Bundesliga die er om vraagt. De vraag waarom Amazon wel en niet een of meerdere andere leveranciers is dan wel relevant.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond