Deel dit artikel
-

Amazons retailmedia koerst op waardering van 10 miljard

E-commerce bij Amazon krijgt van de markt de meeste aandacht, maar het bedrijf is ook een ‘uitgever’ aan het worden. Adverteerders besteden er deze zomer bijna 2,5 miljard dollar reclamebudget.

Gisterenavond publiceerde Amazon de financiële cijfers over de drie maanden tot eind september (PDF). Een blik op de details laat zien dat de post ‘Other’ niet een onbeduidend sluitstuk is, maar een wezenlijke drijver achter de omzet is.

De post ‘Overig’ groeide afgelopen jaar met 122 procent tot 2,5 miljard dollar. Inhoudelijk gezien gaat het hier grotendeels om reclame-inkomsten, afkomstig van de tak Amazon Advertising. Omgerekend op jaarbasis is dat inmiddels tien miljard dollar.

Amazon Advertising helpt adverteerders mediaruimte in kopen op het e-commerceplatform. Dat is reclameruimte bij de zoekresultaten maar ook paginaniveau. Dan worden er mogelijk interessante aanverwante items getoond. Tegen betaling. In de VS is dit een miljardenbusiness. In Europa gaat het mogelijk om honderden miljoenen euro, in Nederland is dit nieuwe markt. Maar wel interessant genoeg voor start-ups als Maze One en Factor A om hier een apart bedrijf voor op te zetten.

Overigens verraden de kwartaalcijfers ook dat nog maar krap de helft van de omzet (29 miljard) afkomstig is uit digitale handelsactiviteit van Amazon zelf. De rest is verkoop in fysieke winkels (4,2 miljard), abonnementverkopen (3,7 miljard) en AWS’ clouddiensten (6,7 miljard dollar). De totale omzet in het derde kwartaal bedroeg 56,6 miljard dollar.

Foto: Inga Vitola (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond