Deel dit artikel
-

‘Amazon-verkopers in het nauw door stijgende kosten’

Onafhankelijke verkopers betalen anno 2022 inmiddels vaak een commissiepercentage van ruim 19 procent per verkocht product bij Amazon. Naast de 15 procent commissie betalen zij gemiddeld ongeveer 4 procent aan advertenties voor hun producten. In 2017 waren de advertentiekosten nog minder dan de helft hiervan, krap 2 procent. Dat blijkt uit onderzoek van FiveX, aanbieder van een business-management tool voor verkopers op online marktplaatsen.

Volgens dat rapport blijven de uitgaven stijgen. Zo zijn investeringen in onder andere grotere voorraden en steeds mooiere productpresentatie noodzakelijk geworden. Hierdoor kunnen alleen de meest efficiënte en meer kapitaalkrachtige verkopers hun producten succesvol blijven aanbieden.

Advertenties vormen een steeds belangrijker deel van de inkomsten van het bedrijf. De inkomsten stegen tussen 2017 en 2021 met 500 procent en bedragen nu al 2,56 naar 6,42 procent van de omzet. De inkomsten uit commissies stegen met ‘slechts’ ruim 200 procent (met een vrijwel stabiel commissiepercentage van rond de 15% per verkoop): van bijna 18% van de omzet tot 22% van de omzet.

Amazon toont aan potentiële kopers bij een zoekopdracht op het platform eerst adverterende verkopers. Wie niet adverteert merkt dit aan zijn omzet.

Ruim 55 procent van de online shoppers in de V.S. begint de zoektocht inmiddels op Amazon. Door deze enorme volumes blijven platforms aantrekkelijk. Amazon kent inmiddels ruim 2.000.000 verkopers, Bol.com bijna 50.000.

Door de hoge concurrentie, lagere marges en hogere kosten komt de nadruk nog meer te liggen aan effectief voorraadbeheer, gestroomlijnd retourmanagement, efficiënte klantenservice, up-to-date verkoopcijfers en prijsdata van concurrenten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond