Deel dit artikel
-

Amerikaans Hooggerechtshof kijkt opnieuw naar toewijzing merknaam Booking.com

Het Nederlandse Booking.com kan niet het alleenrecht claimen op het woord ‘booking’. Dat betoogt het U.S. Patent and Trademark Office in een zaak die binnenkort door het Hooggerechtshof wordt behandeld.

Het Amerikaanse octrooibureau eist dat Booking.com wordt afgekeurd als handelsmerk. Een generiek woord kun je niet onderscheidend maken door er ‘.com’ achter te zetten, zegt het bureau, dat aanvankelijk de merknaam weigerde.

Booking.com zegt dat het grote publiek zijn naam juist als merk herkent. Bijna driekwart van de consumenten ziet Booking.com als merknaam.

Eerder kreeg Booking.com daarom gelijk van het hooggerechtshof in Virginia. Het octrooibureau ging derhalve in beroep.

Er is kans dat Booking.com alsnog ongelijk gaat krijgen. Het U.S. Circuit Court of Appeals vond in het verleden merknamen Hotels.com en Mattress.com ook te generiek.

Deel dit bericht

2 Reacties

M.

Zal het Amerikaanse octrooibureau dan ook meteen Apple als generiek woord niet langer zien als handelsmerk? Of spelen daar andere belangen?

Tunis

@M

Dat is iets heel anders. Als Apple geregisteerd was als aanbieder van Appels dan had het geen schijn van kans. Echter, Apple is aanbieder van spullen met een snoertje dus is de naam Apple wel te registreren. Het is namelijk onderscheidend genoeg.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond