Amerikaanse adverteerders: ‘Corona doet meer pijn dan bankencrisis’

Driekwart van zeker 400 in de VS geconsulteerde adverteerders en advertentiebureaus verwachten dat de coronacrisis hen ernstiger raakt dan de bankencrisis van 2008. Bijna de helft van de adverteerders snijdt nu al in budgetten voor het tweede en derde kwartaal, zo blijkt uit onderzoek van het de onafhankelijke branchevereniging voor digitaal adverteren IAB.
Niet alleen in april worden budgetten sterk verlaagd, maar ook al voor mei en juni. Vooral digitale media gaan dat merken, aangezien contracten voor televisie doorgaans langer doorlopen.
In veel gevallen worden campagnes gepauzeerd zolang niet duidelijk is of en wanneer de verspreiding van het virus kan worden gestopt.
President Trump lijkt een verplichte quarantaine voorlopig nog niet nodig te vinden. Wel heeft hij de maatregelen voor ‘sociale afstand’ wederom verlengd tot eind april, terwijl hij eerder had aangekondigd dat Amerika vóór Pasen weer gewoon ‘open’ zou zijn. Tot die tijd blijven veel winkels gesloten. Ook vinden veel bedrijven het ongepast om te adverteren.
In februari draaide de Amerikaanse advertentiemarkt nog redelijk met een groei van 2,4 procent, hoewel dat al 9,1 procent minder was dan een jaar eerder.
Op de korte termijn zal 33 procent minder aan digitale media worden uitgegeven en 39 procent aan traditionele media, zo blijkt uit de enquête van het IAB.
Het Britse reclamebedrijf WPP heeft al maatregelen genomen: er worden geen nieuwe mensen aangenomen en de regels rond onkosten zijn aangescherpt. Salarisverhogingen worden uitgesteld. De directie snijdt in eigen salarissen voor drie maanden. Op deze wijze hoopt men zo’n 700 tot 800 miljoen pond uit te sparen.
Google en Facebook gaan de gevolgen ook merken, denken experts. Een groot deel van de omzet van Google komt van kleine ondernemers.
Wel gaat het om een momentopname die er over enkele maanden heel anders uit zou kunnen zien. In sommige landen (België en Spanje) begint de curve van het aantal besmettingen af te vlakken.
Foto Claudio Schwarz | @purzlbaum op Unsplash
PubMatic inventariseerde de (wereldwijde) impact van corona van afgelopen maart:
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond