Deel dit artikel
-

Amerikaanse internetaanbieders populair in Europa

Hoewel de lokale aanbieders in opkomst zijn, blijven Amerikaanse internetproviders populair in Europa. Dit concludeert MediaMetrix , dat de drie grootste markten Engeland, Duitsland en Frankrijk onderzocht. Amerikaanse providers zouden hun succes te danken hebben aan hun vermogen om content toe te spitsen op culturele diversiteit.

De Amerikaanse providers zijn meer dan hun Europese concurrenten internationaal georiënteerd. Ze nemen in alledrie de markten topposities in. Hun succes bewijst dat internetaanbieders zich lokaal moeten profileren.

Het Amerikaanse Yahoo! bijvoorbeeld is in Engeland het best bezochte portaal, en staat in zowel Frankrijk als Duitsland op de tweede plaatst. In laatstgenoemde landen worden de topposities overigens wel door nationale aanbieders aangevoerd. Zo trekt in Frankrijk Wanadoo de meeste bezoekers. De andere Franse aanbieder Voila komt op een zesde plaats, na diverse Amerikaanse grootmachten.

Ook America Online (AOL) doet het goed in Duitsland. Daar staat het derde. Daarentegen moet AOL in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk met een vijfde plaats genoegen nemen. Bijzonder populair in Frankrijk is het lokale MultiMania , een portaalsite, die net als GeoCities speciaal op communities is gericht. Het staat als derde genoteerd. In Engeland staat de lokale aanbieder Freeserve op de tweede plaats.

Eveneens goed scoren de portalen van Microsoft – zoals MSN – die in Engeland respectievelijk als nummer drie en vier uit de bus komen. GeoCities , een dochter van Yahoo!, komt op plaats zes.

Opvallend afwezig in de hitlijsten zijn de websites van de traditionele Mediaconcerns. Enige uitzondering is de site van de BBC die in het thuisland een tiende plaats bezet.

Generaliserend kan worden gesteld dat de bovengenoemde landen door Amerikaanse portalen wordt beheerst. Anders dan de lokale aanbieders van de drie onderzochte landen weten de Amerikanen kennelijk een internationaal publiek aan te spreken. De Amerikaanse providers zijn dan ook als internationale merken te beschouwen. De lokale aanbieders, die vaak in meerdere landen en soms ook in Amerika actief zijn, weten op markten buiten hun eigen land slechts in beperkte mate door te dringen.
(JvG)

Bron: Newspage

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond