Deel dit artikel
-

Analist: betaalde zoekresultaten in VS onder druk

Jordan Rohan, analist bij RBC Capital Markets, denkt dat de rek eruit is bij Google en Yahoo waar het de inkomsten uit betaalde zoekresultaten betreft. De vraag naar dat soort advertenties is sinds het begin van dit jaar met zo'n 10 procent afgenomen ten opzichte van het laatste kwartaal van 2004, constateert Rohan.

In een brief aan klanten van RBC Capital Markets schrijft hij dat de dalende vraag naar betaalde zoekresultaten in 2005 aan het afnemen is in vergelijking met de laatste drie maanden van vorig jaar, die zorgden voor een mooie inkomstengroei voor de zoekmachines. De Los Angeles Times schrijft dat Rohan vermoedt dat internetwinkeliers in de VS de prijzen wellicht hebben opgedreven in het vierde kwartaal vanwege de kerstinkopen en dat zij in verband daarmee tegen iedere prijs gevonden wilden worden.

Dit zou enerzijds kunnen betekenen dat het om een seizoenscorrectie gaat, anderzijds zou het er volgens Rohan ook op kunnen duiden dat het advertentieklimaat in de VS aan het afkoelen is. Onlangs werd ook al bekend dat de prijs per zoekwoord voor p4p-advertenties (pay for performance, redactie) aan het dalen was.

Uit gegevens van het Amerikaanse zoekmachinemarketingbureau Fathom Online bleek dat de prijs per zoekwoord in januari met gemiddeld drie procent aan het dalen was. Dat bedrijf volgt de prijs per zoekwoord sinds het derde kwartaal van vorig jaar.

Beleggers reageerden donderdag bezorgd op het rapport van Rohan van RBC Capital Markets. De aandelen van zowel Google als Yahoo daalden op Wall Street. Google liet zo’n twee procent liggen en sloot op 189 dollar en Yahoo moest 2,6 procent laten liggen om net onder de 32 dollar te sluiten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond