App economie groeit weer: 171 miljard dollar in 2023
De app-economie trekt weer aan nadat deze in 2022 voor het eerst vertraagde, volgens het jaarlijkse rapport van de informatieleverancier data.ai. De groei was met 3 procent bescheiden, maar leverde wel 171 miljard dollar op (App Store, Google Play en Android-appstores van derden).
Een groeiend deel van die totale consumentenbesteding kwam van apps, niet van mobiele games, deels dankzij het succes van TikTok. App-downloads bleven vorig jaar echter gelijk op 257 miljard, een stijging van slechts ongeveer 1 procent op jaarbasis.
De consumentenbestedingen aan niet-game-apps stegen in 2023 met 11 procent op jaarbasis tot 64 miljard dollar. TikTok leverde meer dan 10 miljard dollar op.
De markt voor genAI-apps loopt ook goed, vooral dankzij chatGPT, Ask AI en Open Chat, in termen van consumentenbestedingen. Data.ai merkte op dat de populariteit van de AI-app redelijk wereldwijd was.
Om te profiteren van de vraag van de consument, hebben meer dan 4.000 apps het woord ‘chatbot’ toegevoegd aan hun app-beschrijvingen en meer dan 3.500 ‘gpt’ toegevoegd, aldus data.ai.
Vorig jaar leidde China India en de Verenigde Staten in app-installaties, terwijl Bangladesh naar voren kwam als de snelst groeiende markt.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond