Deel dit artikel
-

App vergelijkt voedingsproducten grote supermarkten

Het Amsterdamse Lab1111 is de producent van een app die voorverpakte voedingsproducten van de drie grootste supermarkten Albert Heijn, C1000 en Jumbo vergelijkt op samenstelling en prijs.

Boodschapp heet de onafhankelijke smartphone-applicatie die ruim 3.600 populaire voorverpakte voedingsproducten van de drie grootste supermarkten Albert Heijn, C1000 en Jumbo vergelijkt op samenstelling en prijs. Landelijke gezondheids- en consumentenorganisaties, waaronder 1het Voedingscentrum, ondersteunen het initiatief.

De app wordt de eerste zelfstandige inkomstenbron voor Lab1111, dat normaal voor derden werkt, zoals ING en Veronica.  Jeroen de Bakker, medeoprichter van Lab1111, vertelt Emerce dat hij op het idee kwam toen hij in de winkel stond. “Als leek weet je te weinig over voedingsmiddelen om je beoordelen wat goed of gezond is.”

In de supermarkt scan je met je smartphone de streepjescode van bijvoorbeeld een pak hagelslag en je ziet in één oogopslag een vergelijking met de andere merken in die supermarkt. Een groene score is beter dan gemiddeld, geel is gemiddeld, rood minder dan gemiddeld. Klik je verder, dan vind je de beoordeling op detailniveau. Bijvoorbeeld de hoeveelheid toegevoegde suikers, zoutgehalte of verzadigd vet. Per productgroep is er gekeken naar 8 tot 16 relevante criteria.

Boodschapp zegt niet welk product de beste keuze is. Dat bepaal je als consument zelf op basis van criteria die voor jou belangrijk zijn, zegt De Bakker. Dat kan de prijs zijn, maar ook het aantal calorieën of de hoeveelheid onverzadigd vet. En zo’n vergelijking kan tot verrassende resultaten leiden. Zo hebben De Bakker en zijn team bij krieltjes en olijfolie gevonden dat ze qua samenstelling niet ver uit elkaar liggen, maar wel behoorlijk in prijs verschillen.

Aan de ontwikkeling van Boodschapp is uitgebreide research vooraf gegaan. Elk product is door een team van voedingsexperts geanalyseerd op criteria als vetgehalte, vitamines en toegevoegde vezels. Alle hoeveelheden zijn omgerekend naar reële porties. Ook de supermarktprijs is in de vergelijking meegenomen, al zal de consument zelf tijdelijke aanbiedingen in de gaten moeten houden. “We geven een bandbreedte aan. Wel moeten we nu alle informatie nog handmatig verzamelen en invoeren. In de toekomst willen we met fabrikanten gaan samenwerken. Die kunnen het product alleen niet sponsoren. We willen onafhankelijk blijven.”

De gratis bètaversie van Boodschapp is vanaf vandaag voor iPhone verkrijgbaar via de App Store. In 2012 zal de app ook voor Android verschijnen. De Bakker weet nog niet wat de prijs gaat worden. “We kijken het even aan. We overwegen een gratis en een betaalde variant op basis van abonnementen. We gaan zeker het aantal supermarkten nog verder uitbreiden.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond