Deel dit artikel
-

Apple mag niet zonder meer namen van werknemers Apple Stores in klanttevredenheidenquêtes vermelden

Werknemers van de drie Nederlandse Apple winkels zijn niet te spreken over de klanttevredenheidenquêtes waarin hun voornamen worden opgevoerd. De ondernemingsraad is zelfs naar de rechter gestapt.

Om inzicht te krijgen in de mate van tevredenheid van klanten die een van de drie Nederlandse Apple Stores hebben bezocht, maakt Apple sinds 2012 gebruik van de Net Promotor Score (NPS), een klanttevredenheids-enquêtesysteem waarmee klanten per e-mail wordt gevraagd om via de meegezonden link een enquête in te vullen.

Tot oktober 2016 werd in de enquête de (voor)naam van de Applemedewerker die de betreffende bezoeker te woord had gestaan, niet vermeld. Daarna is dat veranderd, zonder daarover de ondernemingsraad in te lichten. Over de zaak is maanden gediscussieerd, zonder resultaat.

De kantonrechter oordeelt nu dat Apple wel degelijk om instemming van de ondernemingsraad had moeten vragen. De rechter heeft voorgesteld om een bindend adviseur te vragen of het vermelden van de voornamen in overeenstemming is met de Wet bescherming persoonsgegevens.

Foto: Picasdre (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond