Deel dit artikel
-

Apple is het meest gebruikte merk bij phishing-pogingen

Apple bekleedt in het eerste kwartaal van 2020 de weinig benijdenswaardige eerste plaats van merken waar cybercriminelen zich wereldwijd het meest op richten als het gaat om phishingpogingen. Dat blijkt uit onderzoek van Check Point.

Bij een zogeheten brand phishing-aanval proberen criminelen de officiële website van een bekend merk na te bootsen. Ze gebruiken hiervoor vaak een vergelijkbare domeinnaam of URL (soms met slechts één letter of teken verschil) en het ontwerp van de website is identiek aan de echte site.

De link naar de nepwebsite sturen de hackers via e-mail of sms gericht naar bepaalde personen. Of men wordt tijdens het surfen omgeleid (al dan niet via een advertentie). De link duikt ook op in frauduleuze mobiele apps.

Apple steeg van de zevende plaats in het vierde kwartaal van 2019 naar de top van de ranglijst.

Netflix neemt de tweede plaats in met 9 procent van alle phishingpogingen. Als mogelijke oorzaak zien de onderzoekers de toename van het aantal mensen dat de streamingdienst gebruikt tijdens de coronaviruspandemie.

de volledige top tien:
1. Apple (10%)
2. Netflix (9%)
3. Yahoo (6%)
4. WhatsApp (6%)
5. PayPal (5%)
6. Chase (5%)
7. Facebook (3%)
8. Microsoft (3%)
9. eBay (3%)
10. Amazon (1%)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond