Wordt Apple niet te premium?
Apple moet zich toch een andere ontvangst hebben voorgesteld van zijn nieuwe laptops. Na de presentatie afgelopen donderdag van de nieuwe MacBook Pro’s regent het klachten in forums over de ‘krankzinnig hoge prijzen’.
Veel Mac-gebruikers geven aan dat de nieuwe modellen niet willen kopen omdat ze simpelweg te duur zijn. ‘Apple heeft zojuist een bom gelegd onder haar MacBook Pro lijn. Welke idioot is bereid om 3400 euro te betalen voor een laptop met middelmatige specificaties?’ ‘Ik vind een stukje meer betalen voor MacOS en de kwaliteit van de machines prima. Maar 1000 euro meer? Laat me niet lachen zeg!’ ‘Man man man wat naar van die prijzen. Hello again? Bye bye zou ik zeggen’.
Zelfs een MacBook Pro zonder Apples nieuwe Touch Bar kost 1699 euro. En dat is alleen nog maar het instapmodel van 13 inch. De goedkoopste 15 inch MacBook Pro met Touch Bar en Touch ID kost 2699 euro.
En met een MacBook Pro alleen ben je er niet. De nieuwste modellen hebben alleen nog maar Thunderbolt poorten die als USB Type C zijn te gebruiken. Voor standaard USB of HDMI zijn dus nog extra verloopstekkers nodig.
Daar komt bij dat Apple zijn modellen aan de onderkant van de markt niet meer aanvult. De MacBook Air 11,6 inch is uit de handel genomen. Alleen de 13 inch versie wordt nog even in de lucht gehouden met in elk geval iets meer geheugen (8 GB).
De superdunne MacBook, gelanceerd in 2015 en eerder dit jaar nog opgewaardeerd met een snellere processor, is officieel de opvolger van de MacBook Air geworden. Maar de prijs daarvan is met 1499 euro niet gedaald. En dat is een fors verschil met de 995 euro die je nu betaalt voor een 11,6 inch MacBook Air.
In een interview met CNET vertelde marketingdirecteur Phil Schiller een dezer dagen dat ‘we niet voor prijs ontwerpen’. ‘We ontwerpen voor ervaring en de kwaliteit die gebruikers van een Mac verwachten. Soms eindigen we aan de bovenkant van de markt, simpelweg omdat dat er een kostenplaatje aan is verbonden.’ Al benadrukte Schiller dat ‘we zeker ook geven om betaalbaarheid’.
Wordt Apple niet te premium? Er is zeer beslist een markt voor exclusieve automerken: denk aan een Aston Martin, Maserati of Lamborghini. Toch moet het bedrijf uitkijken dat het niet in deze categorie gaat vallen. Apple heeft tot dusverre een aardig marktaandeel weten op te bouwen, grotendeels dankzij betaalbare laptops als de MacBook Air.
Met een te grote nadruk op premium modellen zal Apple marktaandeel kwijtraken aan Windows pc’s. Hetzelfde zien we nu al gebeuren bij de smartphone. Premium toestellen als die van Apple en Samsung worden ingehaald door Chinese merken, die dezelfde kwaliteit bieden tegen een fors lagere prijs.
Niet alle analisten zijn somber. Zij denken dat Apple de premiummarkt kan terugpakken die het aan het verliezen was. Apple verloor 7,4 procent marktaandeel in de pc-markt in de afgelopen drie maanden, volgens cijfers van IDC.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
Bert
Ik ben sinds 1987 aan de Mac. Tot 2011. Toen kocht ik de laatste, immers Sandy Bridge is nog steeds ongeveer de benchmark qua prestaties aan de bovenkant. Boel is wel zuiniger geworden, maar amper sneller.
Sindsdien met veel plezier aan de Microsoft. Hun Surface Pro is geweldig, en sinds kort een Lumia 640XL, een telefoon voor 135€! Laat je niet gek maken door de prijs, deze telefoon is vergelijkbaar met de Galaxy S7 en de iPhone 6plus. Fantastisch mooi groot scherm (laat je niet misleiden door lage pixelaantal), camera die in blinde tests niet onder doet voor de 2 andere genoemde toestellen, en die in weinig licht zelfs de iPhone icm ingebouwde app dik verslaat. En een enorme batterij: welliswaar tikje kleiner dan bij de concurent, maar het betekent wel 2 dagen op een keer opladen, ipv amper een dag. Windows Phone is gewoon heel efficient.
Bovendien ziet Windows Phone er voor de verandering eens goed uit voor een mobiel OS, niet zo’n meidendesign als Android en iOS.
Simone
De Surface lijn van Microsoft is betaalbaarder, biedt meer features (oa touch+tablet), heeft een unieker en mooie design (dat is dan persoonlijk) en meer battery life. Waarom iemand voor deze overpriced macbooks zou gaan gaat alle rationaliteit voorbij. Apple fanboys zullen dit ongetwijfeld kopen, maar de glans is er toch wel volledig van af. Het momentum ligt volledig bij Microsoft. Ik ga in ieder geval voor de nieuwe Surface Book!
Michael
Goed artikel, zinnig en helder. Ik hoop dat Apple er iets mee doet.
Dat kan ik helaas niet zeggen over de reacties van de reaguurders daaronder.
Dit is Emerce… en niet de website van GeenStijl.
Kwalificaties als fanboys en meidendesign… te treurig voor woorden.
Wat voegt het toe aan dit artikel? Wat leer ik daarvan? Zit daar informatie in waardoor ik een betere laptop kan kopen? Gaat dit Apple helpen met een betere prijsstelling?
Je eigen frustraties kwijtraken, daarvoor moet je maar bellen met het Riagg (020 590 4111)
Paul Peter Muller
Apple fans zijn van de pot gerukt. Volgens serieus wetenschappelijk onderzoek door zowel neuro-wetenschappers als antropologen is vastgesteld dat apple fans sterke overeenkomsten vertonen met leden van religieuze sektes. Bizar onverklaarbaar gedrag.
1200 euro voor een aaifoon is volstrekt belachelijk als je ziet dat er concurrenten zijn die de helft van dat bedrag kosten en in alles beter zijn dan de aaifoon.
Zelfde met laptops. Volledig van de pot gerukte prijzen.
Maar ja, zolang er idioten zijn bereid zijn voor een kale VW Golf een bedrag neer te tellen waar je ook een full-optie Mercedes E-klasse voor kunt kopen lacht Apple zich rot en blijven ze hun prijzen nog meer verhogen.