Deel dit artikel
-

Apple vertraagt publicatie reclameblokkade in iOS 14

Apple wacht nog een paar maanden met de invoering van technieken in iOS 14 die persoongerichte gerichte reclame nagenoeg onmogelijk maken. Uitgevers van apps, onder wie klagend Facebook, krijgen nog even tijd om zich op de nieuwe situatie voor te bereiden.

Niet september 2020 maar de eerste maanden van 2021. Pas dan verlangt Apple dat appontwikkelaars toestemming gaan vragen aan gebruikers om hen persoonsgerichte reclame te tonen. Dat doen ze door gebruikersprofielen op te bouwen die zijn gekoppeld aan een uniek ID. Apple maakt deze praktjik opt-in (nu nog opt-out) om de privacy van zijn gebruikers te beschermen.

Sinds Apple de intentie tot opt-in bekendmaakte voor iOS 14, maar ook MacOS 11, tvOS 14, hangen uitgevers van apps in de gordijnen. Facebook, bijvoorbeeld, schat dat uitgevers de omzetten uit het Audience Network met vijftig procent zullen zien teruglopen.

De impact van Apples beleidverandering is aanzienlijk, aangezien in Nederland een kleine veertig procent van de mobiele apparaten op iOS draait, aldus Statcounter. Internationaal is dat 27 procent.

Foto: Alan Levine (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond