Deel dit artikel
-

Apples vlindermechanisme: een verwoestende veenbrand?

Apple heeft in het verleden de nodige problemen gehad met zijn hardware, waaronder de legendarische antennegate, maar nu dreigt een veenbrand rond haperende toetsen op nagenoeg alle MacBooks een uitslaande brand te worden.

Apple pioniert graag met hardware en dat heeft ook zo zijn nadelen: recentelijk was er de nieuwe iPad Pro die zo dun is dat hij afhankelijk van het gebruik (soms) krom trekt.

Jaren geleden, toen Steve Jobs nog leefde, kampte de toenmalige iPhone 4 met slecht bereik. De 3G-antenne aan de buitenrand van de iPhone zou slecht functioneren als de telefoon in de hand gehouden werd. Apple bood ter compensatie gratis iPhone hoesjes aan, en een vergoeding van 15 dollar per toestel.

In 2015 introduceerde Apple voor zijn alsmaar dunner wordende MacBooks het vlindertoetsenbord. In plaats van het traditionele schaarmechanise, kwam het bedrijf met een zogenoemd vlindermechanisme. Als je een toets aanslaat, gaat deze naar beneden en veert hij terug in een soepele beweging. Dat was althans de theorie, maar stof is de spelbreker: toetsen blijven plakken of sputteren letters meerdere keren achter elkaar op het scherm.

Hoewel Apple het toetsenbord van de MacBook Pro en MacBook Air uit 2018 heeft voorzien van een extra membraan om stof en vuil tegen te houden, lijkt dit niet altijd te helpen. Een spuitbus met perslucht lost het probleem soms wel op. Hierover geeft Apple zelf tips.

Apple heeft altijd volgehouden dat de problemen maar bij een beperkt aantal gebruikers voorkomen. Maar David Heinemeier Hansson, oprichter van het bedrijf Basecamp, publiceerde een dezer dagen een artikel waarin hij benadrukt dat het toetsenbord van de MacBooks een ‘enorm probleem is, de situatie wordt alleen maar erger!’

Binnen zijn bedrijf kampt 30 procent van de eigenaren van een MacBook Pro of Air met toetsenbordproblemen, terwijl de Air nog maar enkele maanden op de markt is. Apple onderschat het probleem volgens Hansson omdat veel gebruikers niet de moeite nemen om hun Mac ter controle weg te brengen.

Onder grote druk van diverse rechtszaken in de VS is Apple vorig jaar een reparatieprogramma gestart voor alle MacBooks die voor 2018 zijn verschenen. Maar de kritiek is niet verstomd. In tegendeel.

De kwestie lijkt de laatste week in een stroomversnelling gebracht door een publicatie in de gezaghebbende zakenkrant The Wall Street Journal. De auteur schreef het hele artikel met ontbrekende klinkers en eindigt met het advies: ‘Gt anoth laptop: Ths issus hav bn so maddning, I’d undstand if you swappd yous fo a Micosoft Sufac Book o HP Spct x360. O mayb just go back to th gloy days of 2015 with a vintag MacBook Po—if you can find on.’

Dat leidde weer tot een reactie afgelopen weekend van Dan Ackerman van Cnet, die claimt dat hij acht verschillende MacBooks in de afgelopen vier jaar heeft gebruikt en weinig problemen ondervond. ‘Ik heb een boek van 75.000 woorden op diverse 12 inch MacBooks geschreven. In een enkel geval bleven toetsen (even) steken, maar een enorme ramp was het nou ook weer niet.’

Hoe groot het probleem voor Apple uitpakt moet nog blijken. Nu het haperende toetsenbord steeds meer aandacht krijgt, is de kans groot dat Apple diep in de buidel moet tasten voor kostbare reparaties. Kenners stellen bovendien dat reparatie het onderliggende probleem niet wegneemt en het ontwerp gewoon anders moet. Met als gevolg dat in Apple forums gebruikers aangeven dat ze de aankoop van een MacBook Air of MacBook Pro nog maar even uitstellen.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Adrie

“In een enkel geval bleven toetsen (even) steken….”
Ik heb laptops van onder de vijfhonderd euro vele jaren gebruikt zonder ook maar een keer een hangende of plakkende toets.Mijn Chromebook kostte nog geen tweehonderd. Nul problemen met de hardware.
Een toetsenbord dat (heel) soms hapert is een slecht toetsenbord. Punt. Apple zinkt langzaam weg in het moeras waarin tevreden beleggers veel belangrijker zijn dan tevreden klanten. En het was zo’n leuk bedrijf.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond